I
i
35
1
32
oog op de groote wisselvalligheid in het
ongevallen, waardoor elk oogenblik groote
8
2
4
24
10 metende 409 ton.
voor eventueele
gereserveerd.
Ook met het
voorkomen van
offers van de Maatschappij kunnen worden geêischt werd het
dividend op niet meer dan 6 pCL gesteld.
S 7. Middelen van vervoer.
a. Te water.
De geregelde scheepvaartdiensten en de markt- of dorps-
gesloten, van kracht, terwijl met inbegrip van door andere
maatschappijen bij ons herverzekerde polissen de Bank risico
loopt over 4550 contracten van individueel© verzekering op
5108 verzekerden.
Onder de volgens de Ongevallenwet verzekerde werklieden,
in wier risico de Bank deelde, kwamen in het jaar 1903
8887 ongevallen voor, waarvan 60 met doodeiyken afloop.
Van de overige gevallen bleken er tot heden toe 92 levens
lange invaliditeit tengevolge te hebben, welk aantal in den
loop van 1904 nog aanmerkelijk zal toenemen. Hiermede is bij
het vaststellen der te reserveeren bedragen rekening gehouden.
Onder de andere verzekerden kwamen 750 gevallen voor,
waarvan 13 den dood, 8 levenslange invaliditeit en 729 tij-
delyke invaliditeit tengevolge hadden. Voor de gevallen, waarin
de uitkeering nog niet ten volle had kunnen geschieden, is
een voldoend bedrag gereserveerd.
Voor verschuldigde doch nog niet afgeloopen uitkeeringen
is voor ongevallen van verzekeringsplichtige werklieden een
bedrag van f298.482,65 en voor de overige een bedrag van
f 15.429,94 gereserveerd. De berekening dier reserve is met
groote omzichtigheid geschied en zal hoogstwaarschijnlijk
geen aanleiding tot teleurstelling geven.
Het voordeelig saldo der winst- en verliesrekening ten
bedrage van f 101.561.4ty* levert het bewijs op dat het jaar
1903 voor de de Maatschappij zeer gunstige resultaten heeft
opgeleverd.
Bij de beoordeeling van het winstcijfer moet in aanmer
king worden genomen, dat, met het oog op het aanzienlijk
bedrag van het fondsbez.it der Maatschappij, een groot bedrag
waardevermindering daarvan moet worden
1
schuiten tusschen deze gemeente en andere plaatsen des
Ryks varende, waren gedurende 1903 de navolgende:
’s-Gravenhage Amsterdam
—Rotterdam
-Delft
- Delft—Rotterdam
Transporteeren
288
70
127
894
f
KOOPHAXDKI. EX FABRIEKEN.
8
r»
n
I»
n
tt
VERSLAG DER K IMER