fl
35
P
J
'I
39
VIII, tot Zijne Excellentie den Minister van Waterstaat,
Handel en Nijverheid naar aanleiding van een adres, door
de Vereeniging tot bestriding van knoeierijen in den boter
en kaashandel tot den Minister gericht, waarin werd aan-
Welke nadeelen voortvloeien uit de exploitatie door parti
culiere maatschappijen, is van genoegzame bekendheid. De
weinige overeenstemming tusschen de maatschappijen en de
wijze, waarop zij concurreeren, zijn ten nadeele van het
publiek en van den handel. Wij noemen het feit, dat soms
de trein van de eene maatschappij een station binnenkomt,
op het oogenblik dat die van de andere maatschappij het
juist heeft verlaten en de correspondentie gemist wordt. Wij
herinneren aan de groote verschillen in de tarieven, welke
een geheele studie vereischen, en aan de uitzonderingstarieven
met daarmede gepaard gaande byzondere vrachtovereenkom-
sten, aan de sneltreinen, zeldzaam op die trajecten, waar een
der maatschappijen alleen meester is, en soms elkaar met
weinige minuten opvolgend, waar twee maatschappijen om
den voorrang stryden.
De Staat, zelf exploiteerende, zal er daarentegen voor waken,
dat niet de eene plaats boven de andere wordt voorgetrokken
het transitovervoer zal op de beste en goedkoopste wijze
worden geregeld. Door eenheid van beheer en door het kiezen
van de kortste trajecten zullen niet alleen de exploitatie
kosten verminderen, maar ook de klachten over vertraging
in het verkeer. Immers, ieder overgangstation geeft aanlei
ding tot oponthoud, veroorzaakt dooi de controle bij den
overgang op de lijnen van andere maatschappijen.
De Staat zal voor zijn personeel goede arbeidsvoorwaarden,
zoo wat loon als arbeidstijd betreft, kunnen vaststellen en
daardoor steeds op zyn personeel kunnen rekenen. De waak
zaamheid en de veiligheid zullen daardoor winnen.
De Staat zal er eerder toe overgaan de nieuwste uitvin
dingen in het belang der veiligheid toe te passen. Het is
bekend, dat de Duitsche Staatsspoorwegen reeds alarmsignalen
in de wagens hadden, toen Nederlandsche maatschappijen
er nog niet over dachten die in te voeren. De Belgische
Staatsspoor gebruikte de Westinghouserem, toen hier nog
met de onvoldoende handrem werd gewerkt.
Staatsexploitatie zal de volkswelvaart bevorderen door ver
betering van het verkeer met afgelegen streken, door ar-
beiderstreinen en dergelyke.
Op deze gronden wendt onze Kamer zich tot Uwe Majesteit
met het eerbiedig verzoek, dat het Haar behage aan de
Staten-Generaal een voorstel te doen tot naasting en exploi
tatie van staatswege der spoorwegen in Nederland.
i:
VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN.