fl 35 P J 'I 39 VIII, tot Zijne Excellentie den Minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid naar aanleiding van een adres, door de Vereeniging tot bestriding van knoeierijen in den boter en kaashandel tot den Minister gericht, waarin werd aan- Welke nadeelen voortvloeien uit de exploitatie door parti culiere maatschappijen, is van genoegzame bekendheid. De weinige overeenstemming tusschen de maatschappijen en de wijze, waarop zij concurreeren, zijn ten nadeele van het publiek en van den handel. Wij noemen het feit, dat soms de trein van de eene maatschappij een station binnenkomt, op het oogenblik dat die van de andere maatschappij het juist heeft verlaten en de correspondentie gemist wordt. Wij herinneren aan de groote verschillen in de tarieven, welke een geheele studie vereischen, en aan de uitzonderingstarieven met daarmede gepaard gaande byzondere vrachtovereenkom- sten, aan de sneltreinen, zeldzaam op die trajecten, waar een der maatschappijen alleen meester is, en soms elkaar met weinige minuten opvolgend, waar twee maatschappijen om den voorrang stryden. De Staat, zelf exploiteerende, zal er daarentegen voor waken, dat niet de eene plaats boven de andere wordt voorgetrokken het transitovervoer zal op de beste en goedkoopste wijze worden geregeld. Door eenheid van beheer en door het kiezen van de kortste trajecten zullen niet alleen de exploitatie kosten verminderen, maar ook de klachten over vertraging in het verkeer. Immers, ieder overgangstation geeft aanlei ding tot oponthoud, veroorzaakt dooi de controle bij den overgang op de lijnen van andere maatschappijen. De Staat zal voor zijn personeel goede arbeidsvoorwaarden, zoo wat loon als arbeidstijd betreft, kunnen vaststellen en daardoor steeds op zyn personeel kunnen rekenen. De waak zaamheid en de veiligheid zullen daardoor winnen. De Staat zal er eerder toe overgaan de nieuwste uitvin dingen in het belang der veiligheid toe te passen. Het is bekend, dat de Duitsche Staatsspoorwegen reeds alarmsignalen in de wagens hadden, toen Nederlandsche maatschappijen er nog niet over dachten die in te voeren. De Belgische Staatsspoor gebruikte de Westinghouserem, toen hier nog met de onvoldoende handrem werd gewerkt. Staatsexploitatie zal de volkswelvaart bevorderen door ver betering van het verkeer met afgelegen streken, door ar- beiderstreinen en dergelyke. Op deze gronden wendt onze Kamer zich tot Uwe Majesteit met het eerbiedig verzoek, dat het Haar behage aan de Staten-Generaal een voorstel te doen tot naasting en exploi tatie van staatswege der spoorwegen in Nederland. i: VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1903 | | pagina 683