I
1
Onderwijzend personeel.
Leerlingen.
Datum van de opneming der leerlingen. De leerlingen voor
de nieuwe klasse werden 30 November opgenomen.
1
I
VERSLAG over 1903, van de klassen voor achterlijke
kinderen, met eene bijlage.
Van de opening der eerste klasse af was P. H. Schreuder
als onderwijzer daarin werkzaam. Van 8 September 1902 af
was C. M. L. van der Maas als kweekeling met acte hem
daarby behulpzaam tot 1 Maart 1903. Hoewel er bij de opname
der kinderen naar getracht was, zooveel mogelijk kinderen
van dezelfde ontwikkeling bijeen te brengen, bleek spoedig,
dat het klassikale verband alleen te behouden was, indien
enkele leerlingen öf voor lezen, öf voor rekenen of een ander
vak, individueel onderwijs ontvingen. Ook waren er enkele
hardhoorende leerlingen, bij wie meer zorg aan ’t spreek onder
wijs moest besteed worden, terwijl bij twee kinderen de zenuw-
prikkels zoo onregelmatig op de spieren inwerkten, dat ze
afzondeiyke gymnastiek, inzonderheid hand- en vingeroefenin
gen noodig hadden. Daar bij de achteriyken les geven na school
tijd niet gewenscht is terwille van de kinderen zelf, was dit alles
alleen met de hulp van een ander onderwijzer mogelijk,
't Gevolg van dit individueel onderwijs is geweest, dat 15
leerlingen naar de volgende klasse konden overgaan, toen
de nieuwe leerlingen werden opgenomen. Eén leerling, die
eenige maanden het onderderwijs niet gevolgd had, moest
met de thans lste klasse weer opnieuw beginnen.
Met 1 Maart 1908, toen er uitzicht bestond, dat binnen
niet te langen tijd een tweede klasse zou geopend worden,
werd Van der Maas aangesteld als tijdelijk onderwijzer. Hij
bleef dit, tot hij zijne militieplichten moest gaan vervullen.
Nadat M. A. van Praagh, onderwijzer Ist® klasse aan de
openbare lagere school aan de Ach ter-Raam straat, eenigen
tijd in de klasse voor achterlijken had gewerkt, werd hij bij
besluit van B. en W., met ingang van 20 November, belast
met ’t onderwijs aan een der klassen voor achterlijke kinderen.
De eenheid van methode en behandeling der kinderen
wordt, behalve door besprekingen voor- en na schooltijd,
verkregen door geregelde, meestal wekeljjksche samenkom
sten van de beide onderwijzers dezer- speciale klassen.
Bijlage 42 A
i