I 1 Onderwijzend personeel. Leerlingen. Datum van de opneming der leerlingen. De leerlingen voor de nieuwe klasse werden 30 November opgenomen. 1 I VERSLAG over 1903, van de klassen voor achterlijke kinderen, met eene bijlage. Van de opening der eerste klasse af was P. H. Schreuder als onderwijzer daarin werkzaam. Van 8 September 1902 af was C. M. L. van der Maas als kweekeling met acte hem daarby behulpzaam tot 1 Maart 1903. Hoewel er bij de opname der kinderen naar getracht was, zooveel mogelijk kinderen van dezelfde ontwikkeling bijeen te brengen, bleek spoedig, dat het klassikale verband alleen te behouden was, indien enkele leerlingen öf voor lezen, öf voor rekenen of een ander vak, individueel onderwijs ontvingen. Ook waren er enkele hardhoorende leerlingen, bij wie meer zorg aan ’t spreek onder wijs moest besteed worden, terwijl bij twee kinderen de zenuw- prikkels zoo onregelmatig op de spieren inwerkten, dat ze afzondeiyke gymnastiek, inzonderheid hand- en vingeroefenin gen noodig hadden. Daar bij de achteriyken les geven na school tijd niet gewenscht is terwille van de kinderen zelf, was dit alles alleen met de hulp van een ander onderwijzer mogelijk, 't Gevolg van dit individueel onderwijs is geweest, dat 15 leerlingen naar de volgende klasse konden overgaan, toen de nieuwe leerlingen werden opgenomen. Eén leerling, die eenige maanden het onderderwijs niet gevolgd had, moest met de thans lste klasse weer opnieuw beginnen. Met 1 Maart 1908, toen er uitzicht bestond, dat binnen niet te langen tijd een tweede klasse zou geopend worden, werd Van der Maas aangesteld als tijdelijk onderwijzer. Hij bleef dit, tot hij zijne militieplichten moest gaan vervullen. Nadat M. A. van Praagh, onderwijzer Ist® klasse aan de openbare lagere school aan de Ach ter-Raam straat, eenigen tijd in de klasse voor achterlijken had gewerkt, werd hij bij besluit van B. en W., met ingang van 20 November, belast met ’t onderwijs aan een der klassen voor achterlijke kinderen. De eenheid van methode en behandeling der kinderen wordt, behalve door besprekingen voor- en na schooltijd, verkregen door geregelde, meestal wekeljjksche samenkom sten van de beide onderwijzers dezer- speciale klassen. Bijlage 42 A i

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1903 | | pagina 791