42
8
gevormd zyn, verwacht ik, dat stellig verschillende leerlingen
er gebruik van zullen maken.
Sparen. Aan enkele leerlingen werd op verzoek der ouders
een formulier verschaft tot ’t inplakken van spaarzegels.
Geen der formulieren is echter nog gevuld ter onderteekening
aangeboden
Onderzoek van nieuwe leerlingen. Dit jaar werden 44 leer
lingen voor de klassen voor achterlijken opgegeven uit den
zelfden kring van openbare lagere en bijzondere scholen, als
waartoe de zooeven genoemde scholen behooren. Hieruit
werden 16 leerlingen na onderzoek ter opname voorgedragen.
Wel moesten ook de meeste der andere opgegevenen tot de
achterlijken gerekend worden, doch daar slechts één klasse
geopend werd, moesten de 16 der minst ontwikkelde kin
deren het eerst genomen worden.
Toeetand der opgenomen leerlingen. De onderzoeklijsten der
opgenomen kinderen kunnen ongeveer tot ’t volgende samen
gevat worden:
Van de 16 kinderen waren er 5, waarvan het ons bekend
werd, dat er physisch of psychisch lijden by ouders of
grootouders was geweest, (krankzinnigheid, drankzucht,
tuberculose).
Van 6 kinderen was de geboorte moeielijk gegaan, inclusief
vroeggeboorten, of had de moeder tydens de zwangerschap
stoornissen ondervonden.
9 kinderen hadden zware stuipen, epileptische aanvallen
of rachitis gehad.
De meeste der kinderen hadden laat leeren spreken, waarvan
twee eerst op 5- en één op 4jarigen leeftijd. Verscheidene
gevallen van agrammatismus (geen eenvoudige zin kunnen
nazeggen) deden zich voor.
Velen waren laat zindelyk geworden, terwijl’t betrekkelijk
groote getal van acht by ’t onderzoek nog aan nachtelijk
bedwateren leden.
Lichamelijke afwijkingen, z. g. degeneratieteekens, kwamen
by verscheidene kinderen voor als groothoofdigheid, ongelijk
heid van oorin planting of oorvorm en gelaatsasyrmetrie.
Evenals ’t vorige jaar kon bijna geen der thans opgenomen
leerlingen rekenen, lezen of schryven. Bij ’t schrijven ge
bruikten verscheidenen spiegelschrift, een enkele bracht niets
dan eenige krabbels te voorschijn.
Velen bezaten niet het vermogen een eenvoudigen vorm
korten tyd in 't geheugen vast te houden. De verbinding
van voorstellingen en begrippen was meestal zeer onvolkomen.
Verschillende eenvoudige voorstellingen van plaatstad, familie-
l?
VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN’.