42 8 gevormd zyn, verwacht ik, dat stellig verschillende leerlingen er gebruik van zullen maken. Sparen. Aan enkele leerlingen werd op verzoek der ouders een formulier verschaft tot ’t inplakken van spaarzegels. Geen der formulieren is echter nog gevuld ter onderteekening aangeboden Onderzoek van nieuwe leerlingen. Dit jaar werden 44 leer lingen voor de klassen voor achterlijken opgegeven uit den zelfden kring van openbare lagere en bijzondere scholen, als waartoe de zooeven genoemde scholen behooren. Hieruit werden 16 leerlingen na onderzoek ter opname voorgedragen. Wel moesten ook de meeste der andere opgegevenen tot de achterlijken gerekend worden, doch daar slechts één klasse geopend werd, moesten de 16 der minst ontwikkelde kin deren het eerst genomen worden. Toeetand der opgenomen leerlingen. De onderzoeklijsten der opgenomen kinderen kunnen ongeveer tot ’t volgende samen gevat worden: Van de 16 kinderen waren er 5, waarvan het ons bekend werd, dat er physisch of psychisch lijden by ouders of grootouders was geweest, (krankzinnigheid, drankzucht, tuberculose). Van 6 kinderen was de geboorte moeielijk gegaan, inclusief vroeggeboorten, of had de moeder tydens de zwangerschap stoornissen ondervonden. 9 kinderen hadden zware stuipen, epileptische aanvallen of rachitis gehad. De meeste der kinderen hadden laat leeren spreken, waarvan twee eerst op 5- en één op 4jarigen leeftijd. Verscheidene gevallen van agrammatismus (geen eenvoudige zin kunnen nazeggen) deden zich voor. Velen waren laat zindelyk geworden, terwijl’t betrekkelijk groote getal van acht by ’t onderzoek nog aan nachtelijk bedwateren leden. Lichamelijke afwijkingen, z. g. degeneratieteekens, kwamen by verscheidene kinderen voor als groothoofdigheid, ongelijk heid van oorin planting of oorvorm en gelaatsasyrmetrie. Evenals ’t vorige jaar kon bijna geen der thans opgenomen leerlingen rekenen, lezen of schryven. Bij ’t schrijven ge bruikten verscheidenen spiegelschrift, een enkele bracht niets dan eenige krabbels te voorschijn. Velen bezaten niet het vermogen een eenvoudigen vorm korten tyd in 't geheugen vast te houden. De verbinding van voorstellingen en begrippen was meestal zeer onvolkomen. Verschillende eenvoudige voorstellingen van plaatstad, familie- l? VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN’.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1903 | | pagina 793