42 4 I Onderwijs. Bij ’t lezen werd gebruik gemaakt van de mondstandfigu ren. Deze figuren gaan geleidelijk in letterteekens over. Door verschillende hulpteekens wordt het inogeljjk gemaakt eiken klank op een bepaalde wijze voor te stellen. Dit in verband met de talrijke leesoefeningen van woorden zonder beteekenis, maakt dat het raden, wat bij de gewone leesmethode zoo veelvuldig voorkomt en allerlei spraakgebreken in de hand kan werken, hierbij is uitgesloten. Tevens is deze methode by voorkeur geschikt voor de hardhoorenden uit de klasse. De resultaten er van zyn dan ook uitstekend. 7 Rekenen behoorde voor de meeste leerlingen tot een der moei lijkste vakken. Er werd een ruim gebruik gemaakt van allerlei hulpmiddelen. De meest gebruikte zijn: 't rekenbord, 't schijvenbord, de rekendoosjes, de dominosteenen en de munten. Deze laatsten werden ook gebruikt by ’t winkeltje spelen, dat veel beoefend werd vooral ook met ’t oog op ’t practische leven. Om de kinderen later een overzicht van de getallen tot 100 ge rnak kei ijker te maken, rekenden ze met de getallen beneden 10 ook als collectieven. Thans heeft de tweede klasse de meeste oefeningen met de hoeveelheid vyf gemaakt, zoodat de kinderen in staat zijn de hoeveel heden tot 25 te groepeeren. Voor ’t schry/ven werden talrijke voorbereidende schrijf oefeningen gemaakt, die noodig waren, omdat by velen de begrippen van grootte en richting ontbraken. Daarby kwam voor enkelen nog de groote moeiiykheid, dat ze geen meester waren over de bewegingen van hand en arm. Na die voor oefeningen werd in hoofdzaak een gewone methode voor steilschrift gebruikt. Thans zyn de leerlingen der tweede klasse aan ’t schryven van eenvoudige lettervormen. vaag. De gewichtsillusie bestond slechts by 5 van de opgenomenen. Óok thans kwamen weer de twee verschillende soorten van achteriyken voor, n.l.’t drukke, tuchtlooze, leugenachtige kind met z’n zeer vluchtige aandacht en ’t stille, sufferige kind met z’n bijna niet te wekken opmerkzaamheid. Stellig zou ’t m.i. aanbeveling verdienen by de organisatie van een school voor achteriyken deze beide groepen van kinderen te scheiden. VERSLAG ONDERWIJS UN ACHTERLIJKE KINDEREN. I Wanneer men twee voorwerpen van gelyk gewicht, maar van ongeiyzen inhond in de handen neemt, echynt de kleixetr hel zu-anrst. Dit zinsbedrog doet zich by eiken volwassene voor, echter niet by kinderen beneden tl 7 Jarigen leeftijd. Deze noemen de voorwerpen even zwaar, of het grootste het zwaarst, doch nooit het kleinste het zwaarst. By achterlyke kinderen treedt deze gewichtailhiW' meestal veel later op dan by gewone kinderen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1903 | | pagina 794