42
Aan 't onderwijs voor spraakgebrekkigen namen 4 leerlingen
van de eerst opgerichte klasse deel. Door verandering van
leerares moest met 1 September dit onderwijs gestaakt worden,
zoodat thans slechts één der nieuwe leerlingen, welke bij
zijne opname reeds onder behandeling was, dit onderwijs volgt.
Stellig zal afzonderlijk spraakonderwijs voor de spraakge-
brekkige achterlijken, als 't mogelijk is door een onderwijzer,
die van dit speciale onderdeel van de leer der spraakgebreken
studie heeft gemaakt, gewenscht blijken.
't Zaakonderwvjs bepaalde zich ’t eerste jaar hoofdzakelijk
tot ’t aanbrengen van eenvoudige voorstellingen en begrippen
van tijd, ruimte, kleur, gewicht, vorm, familiebetrekking en
geldswaarde. Eens werd een schoolwandeling gedaan naar ’t
Haagsche Bosch, waar verscheidene leerlingen nimmer geweest
waren, welke diende om verschillende voorstellingen van
bosch, boomen, kreupelhout, enz. aan te brengen.
Aan ’t handicerkünderwyjs werd door alle meisjes deelge
nomen. Ze ontvingen dit onderwijs aan de openbare lagere
school aan de Ammunitiehaven, waar ook op Woensdagmiddag
handwerkles gegeven wordt, Sedert 1 Dec. 1.1. zijn de achter
lijke leerlingen in een afzonderlijke handwerkklasse vereenigd.
Een afschrift van den rooster van werkzaamheden wordt
hierbij gevoegd als Bijlage. Opgemerkt moet worden, dat
de kinderen hoofdzakelijk een kwartier later komen en
vroeger gaan dan de leerlingen uit de gewone scholen, om
niet door de kinderen van die scholen gehinderd te worden.
't Paedagogisch register. Thans moet nog aangegeven worden,
wat gedaan wordt om het mogelijk te maken met de indivi-
dueele gesteldheid van iederen leerling rekening te houden.
Eiken avond wordt door de onderwijzers een cohier inge
vuld, waarin op de eene helft van de bladzijde nauwkeurig
de behandelde leerstof wordt aangegeven en op de andere
helft de opgemerkte eigenaardigheden en de vorderingen der
leerlingen bij elk gedeelte der behandelde leerstof wordt
genoteerd. Hier geeft de onderwijzer zich dus eiken dag
rekenschap, niet alleen van de behandelde stof, doch ook van
’t gedrag en de vorderingen van ieder kind afzonderlijk.
Uit dit dagelijks bijgewerkte cohier wordt geregeld het
paedagogisch register bijgewerkt. Dit is het stamboek der
leerlingen, waarin voor ieder de uitkomsten van ’t onderzoek,
dat de opname voorafging, zjjn uitgewerkt en waarin verder
een korte samenvatting wordt gegeven van de karakter
ontwikkeling der leerlingen en hunne vorderingen.
Door dit voortdurend verzamelen en noteeren van gegevens
omtrent de leerlingen is het den onderwijzer mogelijk vrij
nauwkeurig elk kind te leeren kennen en hiermede bij de
behandeling der leerlingen rekening te houden.
6
VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN,