42 Aan 't onderwijs voor spraakgebrekkigen namen 4 leerlingen van de eerst opgerichte klasse deel. Door verandering van leerares moest met 1 September dit onderwijs gestaakt worden, zoodat thans slechts één der nieuwe leerlingen, welke bij zijne opname reeds onder behandeling was, dit onderwijs volgt. Stellig zal afzonderlijk spraakonderwijs voor de spraakge- brekkige achterlijken, als 't mogelijk is door een onderwijzer, die van dit speciale onderdeel van de leer der spraakgebreken studie heeft gemaakt, gewenscht blijken. 't Zaakonderwvjs bepaalde zich ’t eerste jaar hoofdzakelijk tot ’t aanbrengen van eenvoudige voorstellingen en begrippen van tijd, ruimte, kleur, gewicht, vorm, familiebetrekking en geldswaarde. Eens werd een schoolwandeling gedaan naar ’t Haagsche Bosch, waar verscheidene leerlingen nimmer geweest waren, welke diende om verschillende voorstellingen van bosch, boomen, kreupelhout, enz. aan te brengen. Aan ’t handicerkünderwyjs werd door alle meisjes deelge nomen. Ze ontvingen dit onderwijs aan de openbare lagere school aan de Ammunitiehaven, waar ook op Woensdagmiddag handwerkles gegeven wordt, Sedert 1 Dec. 1.1. zijn de achter lijke leerlingen in een afzonderlijke handwerkklasse vereenigd. Een afschrift van den rooster van werkzaamheden wordt hierbij gevoegd als Bijlage. Opgemerkt moet worden, dat de kinderen hoofdzakelijk een kwartier later komen en vroeger gaan dan de leerlingen uit de gewone scholen, om niet door de kinderen van die scholen gehinderd te worden. 't Paedagogisch register. Thans moet nog aangegeven worden, wat gedaan wordt om het mogelijk te maken met de indivi- dueele gesteldheid van iederen leerling rekening te houden. Eiken avond wordt door de onderwijzers een cohier inge vuld, waarin op de eene helft van de bladzijde nauwkeurig de behandelde leerstof wordt aangegeven en op de andere helft de opgemerkte eigenaardigheden en de vorderingen der leerlingen bij elk gedeelte der behandelde leerstof wordt genoteerd. Hier geeft de onderwijzer zich dus eiken dag rekenschap, niet alleen van de behandelde stof, doch ook van ’t gedrag en de vorderingen van ieder kind afzonderlijk. Uit dit dagelijks bijgewerkte cohier wordt geregeld het paedagogisch register bijgewerkt. Dit is het stamboek der leerlingen, waarin voor ieder de uitkomsten van ’t onderzoek, dat de opname voorafging, zjjn uitgewerkt en waarin verder een korte samenvatting wordt gegeven van de karakter ontwikkeling der leerlingen en hunne vorderingen. Door dit voortdurend verzamelen en noteeren van gegevens omtrent de leerlingen is het den onderwijzer mogelijk vrij nauwkeurig elk kind te leeren kennen en hiermede bij de behandeling der leerlingen rekening te houden. 6 VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN,

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1903 | | pagina 796