42
J
Lokalen en Meubelen.
In ’t algemeen mag geconstateerd worden, dat de 16
kinderen, welke nu ruim een jaar onderwijs in de speciaal-
klasse ontvangen hebben, goed zijn vooruitgegaan. Waar ze
op de gewone scholen, sommigen zelfs na 4-of 5-jarig school
bezoek nog niet noemenswaard ontwikkeld waren, doet dit
eerste jaar gegronde hoop koesteren, dat de meeste dezer
kinderen zoover zullen komen, dat ze zich zelf in ’t leven
zullen kunnen helpen en in hun eigen onderhoud voorzien.
In hoeverre het verwijderen van deze kinderen, die remmend
werkten op den gang van zaken in de klassen, waarin ze
zaten, van goeden invloed is geweest in de gewone scholen,
zal kunnen blijken uit de verslagen dier scholen zelf.
Verder wordt uit het zooeven genoemde dagcohier de leerstof
verzameld en vaksgewijze in een leerstofcohier opgeschreven.
Daardoor ontstaat dus een gemakkelijk overzicht van het
behandelde in de klassen.
Lokalen. De eerst opgerichte klasse was tot 20 November
1903 gehuisvest in twee benedenlokalen van de openbare
lagere school aan het Lamgroen.
’t Tweede lokaal, waarin geen banken stonden, deed dienst
voor gymnastiek, handenarbeid, individueel onderwijs en
voor spelen, als *t weer niet toeliet naar buiten te gaan.
Thans zyn de beide klassen gehuisvest in drie beneden
lokalen van de openbare lagere school aan het Zieken. Twee
lokalen worden gebruikt als klasselokaal, terwijl een leeg
lokaal voor de beide klassen voor de zooeven genoemde
doeleinden wordt gebruikt.
In ’t klasselokaal aan de straatzijde gelegen, is het straat
rumoer, dat juist hier groot is door de onmiddelijke nabijheid
van drie bruggen, waarover veel zwaargeladen wagens gaan,
zeer hinderlijk, vooral ook, omdat de meeste achterlijken
zoo verbazend spoedig worden afgeleid.
Onderhoud en schoonmaak. Hiervoor draagt het Hoofd der
school van ’t gebouw, waarin de klassen gehuisvest zijn, zorg.
Meubelen. Op de school aan t Zieken zijn voor de achter
lijken nieuwe banken in gebruik genomen, n.l. banken voor
één leerling, ’t Zitvlak dezer banken kan opgeslagen en ’t
tafelblad horizontaal gezet worden. Daardoor is het mogelijk
*ie leerlingen verschillenden fröbelarbeid in ’t lokaal zelf te
laten verrichten, terwyl ze daarbij zoo noodig kunnen staan.
De banken zyn voor één leerling gemaakt, omdat het elkaar
hinderen en ’t nadoen van elkaar, wat bij deze categorie van
I
VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.