42 J Lokalen en Meubelen. In ’t algemeen mag geconstateerd worden, dat de 16 kinderen, welke nu ruim een jaar onderwijs in de speciaal- klasse ontvangen hebben, goed zijn vooruitgegaan. Waar ze op de gewone scholen, sommigen zelfs na 4-of 5-jarig school bezoek nog niet noemenswaard ontwikkeld waren, doet dit eerste jaar gegronde hoop koesteren, dat de meeste dezer kinderen zoover zullen komen, dat ze zich zelf in ’t leven zullen kunnen helpen en in hun eigen onderhoud voorzien. In hoeverre het verwijderen van deze kinderen, die remmend werkten op den gang van zaken in de klassen, waarin ze zaten, van goeden invloed is geweest in de gewone scholen, zal kunnen blijken uit de verslagen dier scholen zelf. Verder wordt uit het zooeven genoemde dagcohier de leerstof verzameld en vaksgewijze in een leerstofcohier opgeschreven. Daardoor ontstaat dus een gemakkelijk overzicht van het behandelde in de klassen. Lokalen. De eerst opgerichte klasse was tot 20 November 1903 gehuisvest in twee benedenlokalen van de openbare lagere school aan het Lamgroen. ’t Tweede lokaal, waarin geen banken stonden, deed dienst voor gymnastiek, handenarbeid, individueel onderwijs en voor spelen, als *t weer niet toeliet naar buiten te gaan. Thans zyn de beide klassen gehuisvest in drie beneden lokalen van de openbare lagere school aan het Zieken. Twee lokalen worden gebruikt als klasselokaal, terwijl een leeg lokaal voor de beide klassen voor de zooeven genoemde doeleinden wordt gebruikt. In ’t klasselokaal aan de straatzijde gelegen, is het straat rumoer, dat juist hier groot is door de onmiddelijke nabijheid van drie bruggen, waarover veel zwaargeladen wagens gaan, zeer hinderlijk, vooral ook, omdat de meeste achterlijken zoo verbazend spoedig worden afgeleid. Onderhoud en schoonmaak. Hiervoor draagt het Hoofd der school van ’t gebouw, waarin de klassen gehuisvest zijn, zorg. Meubelen. Op de school aan t Zieken zijn voor de achter lijken nieuwe banken in gebruik genomen, n.l. banken voor één leerling, ’t Zitvlak dezer banken kan opgeslagen en ’t tafelblad horizontaal gezet worden. Daardoor is het mogelijk *ie leerlingen verschillenden fröbelarbeid in ’t lokaal zelf te laten verrichten, terwyl ze daarbij zoo noodig kunnen staan. De banken zyn voor één leerling gemaakt, omdat het elkaar hinderen en ’t nadoen van elkaar, wat bij deze categorie van I VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1903 | | pagina 797