I.
I
j
I
42
P. H. Schreuder Jr.
8
Voorstellen in 't belang van ’t onderwijs.
kinderen zoo veelvuldig voorkomt, daardoor zeer beperkt
wordt. De banken voldoen tot nu toe uitstekend.
De onderwijzer belast met de leiding der
klassen voor achterlijken
I
In verband met ’t groote aantal opgegeven achterlijken
dit jaar uit den kring van scholen in dit verslag genoemd,
n.l. 44, waarvan er slechts 16 geplaatst konden worden, komt
het me wenschelyk voor nog een klasse te openen, die ook
kan ondergebracht worden in de school aan ’t Zieken, ’t Zou
dan mogelijk zyn bijna alle beslist achterlijken uit deze
scholen het voor hen gewenschte onderwys te geven en deze
kring scholen zou dan geheel ontlast zijn van deze kinderen,
die ’t gewone onderwijs zoozeer belemmeren.
Van vele andere scholen, buiten dezen kring liggende,
werden in 1903 aanvragen tot opneming van achterlijken
ontvangen, waaraan natuurlijk geen gevolg gegeven kon
worden. Stellig echter is dit aantal zoo groot, dat de wen-
schelykheid van uitbreiding der thans bestaande klassen tot
een school zeer duidelijk blijkt.
Voorts is het m. i. in ’t belang van 't onderwijs wenschelyk
een onderwijzer aan te stellen, al is het voorloopig slechts
tydelyk, die ’t mogelyk maakt individueel onderwys te geven,
die kan invallen by afwezigheid van een der leerkrachten en
behulpzaam kan zyn bij ’t arbeidsonderwys. Zooals uit dit
verslag blykt, zou dit een bestendigen zijn van den toestand,
zooals die dit jaar geweest is.
I
VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.