81 strekkende van de Schenk watering tot de bebouwde kom van Voorburg, waardoor onze Gemeente haar be hoorlijke uitbreiding naar die zijde dreigt belet te zien door een bebouwde wijk in een andere Gemeente on middellijk tegen haar grenzen gelegen, gaf den Raad aanleiding Burgemeester en Wethouders te machtigen aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland het verzoek te richten om te willen bevorderen, dat alsnog ten N. 0. van de spoorbaan der Mij. tot Exploitatie van S. S. en van de Laan van Nieuw Oost-Indië, als grens tusschen de Gemeenten ’s-Gravenhage en Voorburg, een ruimere grenswijziging tot stand kome, en wel in hoofdzaak vol gende de langs de Z.O. zijde van den Binckhorstpolder gelegen Broeksloot, den voorboezem van het stoomge maal van den Veen- en Binckhorstpolder en ongeveer het verlengde van dien voorboezem, en verder een lijn op ongeveer 50 M. ten Z.O. van de Bovenkade in genoem den polder tot aan, en eindelijk langs de scheiding tus schen Delfland en Rijnland. Aan deze machtiging werd door Burgemeester en Wethouders gevolg gegeven bij schrijven van 6 April 1903. Aan het eind des jaars was nog geen antwoord van Ged. Staten ontvangen. Op het van de Ged. Staten ontvangen schrijven van den Minister van Binnenlandsche Zaken over de door Zijne Excellentie gedachte beperkte grenswijziging tus schen ’s-Gravenhage en Wassenaar, waarop gedoeld wordt op blz. 74 van het Verslag over 1902, hebben Burgemeester en Wethouders zich d.d. 20 Februari 1903 tot Gedeputeerde Staten gericht met een uitvoerig schrij ven, waarin op verschillende gronden betoogd is de noodzakelijkheid om juist thans, nu de onze Gemeente omsluitende kleine Gemeenten als 't ware reeds een integreerend deel van haar beginnen uitmaken, het ge bied uit te breiden, waarover onze Gemeente meeste- resse is. Gewezen werd op de noodzakelijkheid in het algemeen met de grenswijziging de in het vooruitzicht zijnde bebouwing ver vooruit te blijven, ten einde de toestanden voor het vervolg niet te bederven, en ook op de omstandigheid, dat bebouwing van het onderhavige gedeelte van Wassenaar zeer spoedig in het vooruitzicht is, o. a. nabij den Zuid-Hollandschen Spoorweg. 6

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1903 | | pagina 98