121
zoek van deze belangrijke aangelegenheid beschikbaar,
werd in de Raadsvergadering van 28 November over
eenkomstig het praeadvies van Burgemeester en Wet
houders besloten, de concessie voorloopig te verlengen
tot 31 December 1905.
i
In de Raadsvergadering van 28 Maart werd aange
nomen een voorstel van B. en W., tot regeling van het
hangende tramwegvraagstuk in dien zin, dat
1°. door en voor rekening der Gemeente in electrisch,
met bovengrondschen geleiddraad, te exploiteeren lijnen
zullen worden omgebouwd de bestaande paardentram-
lijnen en aangelegd verschillende nieuwe lijnen, zoodat
bij voltooiing van het ontworpen net de exploitatie-
lengte daarvan zal bedragen 52 K.M.;
2°. aan de Haagsche Tramweg-Maatschappij vergun
ning zal worden gegeven tot exploitatie van dit net
tegen betaling aan de Gemeente van eene naar eene
vastgestelde schaal bepaalde huur en onder de verder
door den Gemeenteraad goedgekeurde voorwaarden
3". aan de Mij. door de Gemeente tegen vastgestelde
voorwaarden de electrische stroom, ten behoeve van
het trambedrijf, zal worden geleverd.
Nadat de zekerheid was verkregen, dat de Haagsche
Tramweg-Maatschappij, tot zoolang de Gemeente den
stroom niet kan leveren, dezen kon betrekken van de
electrische centrale der „Scheveningsche Electriciteits-
Maatschappij”, werd de ombouw der lijn Plein-Witte
Brug-Kurhaus zoo spoedig mogelijk ter hand genomen
de lijn werd den 6en Augustus volgens het nieuwe
stelsel in exploitatie gebracht.
De trambaan werd doorgelegd van de Zoutmanstraat
door de Laan van Meerdervoort, de Waldeck Pyrmont-
kade en de Stadhouderslaan naar het Statenpleindit
gedeelte wordt voorloopig met paardentractie geëx
ploiteerd.
De ombouw van de overige lijnen, in de eerste plaats
van de lijn naar Scheveningen langs den Ouden Scheve-
ningscheweg, is in voorbereiding.
Opgedragen werd
1. de levering van spoorstaven en bijbehoorend klein
ijzerwerk ten behoeve van de lijn Plein-Witte Brug-