i
20
25
gelegenheid gegeven werd, onderwijs in het Fransch te krijgen,
ook deze scholen bloeien zouden, in dien zin nl„ dat zij
leerlingen zouden trekken. Het feit, dat eene dezer scholen,
die door 69 leerlingen in den vorigen cursus werd bezocht
nu weer 69 telt, bewijst, dat toch ook nog wei eene andere
meening mag worden gevormd.
Het Schoolverzuim aan sommige dezer inrichtingen is groot.
By onze bezoeken was,in sommige scholen, het getal aanwezige
leerlingen ver beneden het officieel opgegeven cijfer. Er wordt
hier en daar zelfs 15 pCt. verzuim vermeld. Van willekeurig
verzuim wordt niet gesproken. Als de voornaamste reden
wordt opgegeven „werk voor de bazen”, „laat werken” of
iets dergelijks. Medewerking van den kant der werkgevers
wordt weinig ondervonden. „Van enkelen zeer veel, doch
van de meesten weinig”. .Zeer weinig, behalve van een, die
in zeer enkele gevallen verlof vraagt voor een leerling, die
by hem werkt en geregeld wenscht ingelicht te worden omtrent
bezoek, gedrag en vorderingen.” „Weinig medewerking”.
„Geen medewerking opgemerkt.” „De werkgevers toonen zeer
weinig belangstelling; ze laten de leerlingen tot op 7 uur
werken, ja zelfs gebruiken ze hen nog wel om 's avonds
„boodschappen te doen.” Ziedaar antwoorden van de hoofden,
■bns ingezonden op onze vraag dienaangaande.
W' Dey ver der leerlingen wordt geroemd. In het laatst genoemde
antwoord van een der hoofden wordt gezegd, dat de ijver
wel wat verslapt door vermoeidheid van het werken Hij noemt
dan ook het Iaat werken en de geringe medewerking van
den kant der werkgevers de zwakke zijden van het herhalings-
onderwijs. De belangstelling in het onderwijs wordt ook ge
roemd. Over het algemeen mag teekenen en handenarbeid zich
verheugen in de belangstelling van alle leerlingen. „Zij zouden
liefst niet anders willen doen dan teekenen en handenarbeid”
zeide ons een hoofd van een dezer scholen. Van de liefde
voor dit laatste vak kan gunstig partij getrokken worden
en dit wordt ook gedaan om daaraan onderwijs te verbinden
in rekenen en meten. Rekenen wordt ook aan het practisch
leven dienstbaar gemaakt door berekeningen over verzeke
ringen, ziekenfondsen, de ongevallenwet enz. die zeer in den
smaak vallen. Ook in het kasboekhouden vinden de leerlingen
veel genoegen. Wel vinden wij in een der rapporten door
het hoofd eener school vermeld: „Kasboekhouden zou al vast
geschrapt kunnen wordenhet bestaat niet verklaren des
kundigen. De resultaten, die wij er mee bereiken, liggen ook
binnen het bereik van het praktisch rekenen.” Nu, als de
resultaten maar verkregen ivorden. daar is het om te doen.
Het onderwijs in teekenen wordt gegeven met het oog op
de behoeften der leerlingen voor hunne bestemming, b.v.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.