i 20 25 gelegenheid gegeven werd, onderwijs in het Fransch te krijgen, ook deze scholen bloeien zouden, in dien zin nl„ dat zij leerlingen zouden trekken. Het feit, dat eene dezer scholen, die door 69 leerlingen in den vorigen cursus werd bezocht nu weer 69 telt, bewijst, dat toch ook nog wei eene andere meening mag worden gevormd. Het Schoolverzuim aan sommige dezer inrichtingen is groot. By onze bezoeken was,in sommige scholen, het getal aanwezige leerlingen ver beneden het officieel opgegeven cijfer. Er wordt hier en daar zelfs 15 pCt. verzuim vermeld. Van willekeurig verzuim wordt niet gesproken. Als de voornaamste reden wordt opgegeven „werk voor de bazen”, „laat werken” of iets dergelijks. Medewerking van den kant der werkgevers wordt weinig ondervonden. „Van enkelen zeer veel, doch van de meesten weinig”. .Zeer weinig, behalve van een, die in zeer enkele gevallen verlof vraagt voor een leerling, die by hem werkt en geregeld wenscht ingelicht te worden omtrent bezoek, gedrag en vorderingen.” „Weinig medewerking”. „Geen medewerking opgemerkt.” „De werkgevers toonen zeer weinig belangstelling; ze laten de leerlingen tot op 7 uur werken, ja zelfs gebruiken ze hen nog wel om 's avonds „boodschappen te doen.” Ziedaar antwoorden van de hoofden, ■bns ingezonden op onze vraag dienaangaande. W' Dey ver der leerlingen wordt geroemd. In het laatst genoemde antwoord van een der hoofden wordt gezegd, dat de ijver wel wat verslapt door vermoeidheid van het werken Hij noemt dan ook het Iaat werken en de geringe medewerking van den kant der werkgevers de zwakke zijden van het herhalings- onderwijs. De belangstelling in het onderwijs wordt ook ge roemd. Over het algemeen mag teekenen en handenarbeid zich verheugen in de belangstelling van alle leerlingen. „Zij zouden liefst niet anders willen doen dan teekenen en handenarbeid” zeide ons een hoofd van een dezer scholen. Van de liefde voor dit laatste vak kan gunstig partij getrokken worden en dit wordt ook gedaan om daaraan onderwijs te verbinden in rekenen en meten. Rekenen wordt ook aan het practisch leven dienstbaar gemaakt door berekeningen over verzeke ringen, ziekenfondsen, de ongevallenwet enz. die zeer in den smaak vallen. Ook in het kasboekhouden vinden de leerlingen veel genoegen. Wel vinden wij in een der rapporten door het hoofd eener school vermeld: „Kasboekhouden zou al vast geschrapt kunnen wordenhet bestaat niet verklaren des kundigen. De resultaten, die wij er mee bereiken, liggen ook binnen het bereik van het praktisch rekenen.” Nu, als de resultaten maar verkregen ivorden. daar is het om te doen. Het onderwijs in teekenen wordt gegeven met het oog op de behoeften der leerlingen voor hunne bestemming, b.v. VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1904 | | pagina 405