20
3
I
I
Over ’t algemeen geven de schoolgebouwen reden tót
tevredenheid. Toch werkt de inrichting hier en daar niet
alleen belemmerend op het onderwijs, maar is zij in strijd
met de eischen der hygiëne.
In de school aan den Noordwal b.v. laat de ventilatie in'
de lokalen aan de straat te wenschen overeene beweegbare
ruit in elk raam kan in de behoefte aan luchtverversching
niet voorzien. Door het beweegbaar maken van de boven
gedeelten der lichtramen zou daarin verbetering gebracht
kunnen worden.
In hetzelfde gebouw is slechts eén speellokaal. Bij ongunstig
weer kan daarvan niet door alle leerlingen worden gebruik
gemaakt. Dientengevolge zouden de kinderen den geheelen
schooltijd in de banken moeten doorbrengen, als het hoofd
de vestibule niet tot speellokaal bezigde. Het ligt echter
voor de hand, dat hier de ruimte beperkt is; bovendien is
de vloer van steen, moeten de kinderen van alle lokalen er
passeeren, en is de lucht er onfrisch door de kleeren, die er
hangen. De speelplaats by de school is ruim en biedt dus
overvloedige gelegenheid tot het bouwen van een tweede
speellokaal, dat in geen der andere bewaarscholen ontbreekt.
In de school aan de Voldersgracht laat de verlichting in
vier lokalen evenzeer te wenschen over als de ventilatie.
In het verslag van 1903 werd daarop reeds de aandacht
gevestigd. Voorts klaagt het hoofd dezer school over ver
ontreiniging der vestibule door het straatpubliek
Het hoofd der school aan de Koningstraat vestigt telken
jare de aandacht op den onhoudbaren toestand op de speel
plaats. onhoudbaar door het vuil en de voorwerpen van
allerlei aard, die er dag aan dag worden ingeworpen en door
de baldadigheid der straatjongens, die over het lage hek
klimmen en allerlei last veroorzaken.
Het hoofd der school aan de Duinstraat betoogt, met het
oog op de onophoudelijk bedreigde veiligheid der leerlingen,
Het nieuwe, dat in vakbladen en uitgaven voor de bewaar
scholen wordt aanbevolen, wordt door hoofden en personeel
gaarne toegepast, als het kan dienen tot verlevendiging van
het onderwijs. Ér is in dit opzicht een streven naar het
betere en belangwekkende voor de kinderen, dat waardeering
verdient, en dat langzamerhand, met behoud van de uit
stekende beginselen van de Fröbelmethode, kan voeren tot
een vrijere opvatting en toepassing dier beginselen waarbij
meer rekening wordt gehouden met de specifieke behoefte
van het kind aan spel en aan vryheid van individueele
uiting, dan met de eischen van het systeem.
Schoolgebouwen.