20 3 I I Over ’t algemeen geven de schoolgebouwen reden tót tevredenheid. Toch werkt de inrichting hier en daar niet alleen belemmerend op het onderwijs, maar is zij in strijd met de eischen der hygiëne. In de school aan den Noordwal b.v. laat de ventilatie in' de lokalen aan de straat te wenschen overeene beweegbare ruit in elk raam kan in de behoefte aan luchtverversching niet voorzien. Door het beweegbaar maken van de boven gedeelten der lichtramen zou daarin verbetering gebracht kunnen worden. In hetzelfde gebouw is slechts eén speellokaal. Bij ongunstig weer kan daarvan niet door alle leerlingen worden gebruik gemaakt. Dientengevolge zouden de kinderen den geheelen schooltijd in de banken moeten doorbrengen, als het hoofd de vestibule niet tot speellokaal bezigde. Het ligt echter voor de hand, dat hier de ruimte beperkt is; bovendien is de vloer van steen, moeten de kinderen van alle lokalen er passeeren, en is de lucht er onfrisch door de kleeren, die er hangen. De speelplaats by de school is ruim en biedt dus overvloedige gelegenheid tot het bouwen van een tweede speellokaal, dat in geen der andere bewaarscholen ontbreekt. In de school aan de Voldersgracht laat de verlichting in vier lokalen evenzeer te wenschen over als de ventilatie. In het verslag van 1903 werd daarop reeds de aandacht gevestigd. Voorts klaagt het hoofd dezer school over ver ontreiniging der vestibule door het straatpubliek Het hoofd der school aan de Koningstraat vestigt telken jare de aandacht op den onhoudbaren toestand op de speel plaats. onhoudbaar door het vuil en de voorwerpen van allerlei aard, die er dag aan dag worden ingeworpen en door de baldadigheid der straatjongens, die over het lage hek klimmen en allerlei last veroorzaken. Het hoofd der school aan de Duinstraat betoogt, met het oog op de onophoudelijk bedreigde veiligheid der leerlingen, Het nieuwe, dat in vakbladen en uitgaven voor de bewaar scholen wordt aanbevolen, wordt door hoofden en personeel gaarne toegepast, als het kan dienen tot verlevendiging van het onderwijs. Ér is in dit opzicht een streven naar het betere en belangwekkende voor de kinderen, dat waardeering verdient, en dat langzamerhand, met behoud van de uit stekende beginselen van de Fröbelmethode, kan voeren tot een vrijere opvatting en toepassing dier beginselen waarbij meer rekening wordt gehouden met de specifieke behoefte van het kind aan spel en aan vryheid van individueele uiting, dan met de eischen van het systeem. Schoolgebouwen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1904 | | pagina 519