I 42 3 Onderwijs. Voor de verschillende vakken werden dezelfde methoden gevolgd, die in ’t vorige verslag zijn aangegeven. In de laagste klasse zijn de leerlingen gekomen tot ’t lezen van klinkers, voorafgegaan en gevolgd door een medeklinker. De 2de klasse leest, behalve de lesjes, die op ’t bord worden geschreven in aansluiting met de andere leerstof, uit het 3de leesboekje van de serie Koffieberg. Met ’t rekenen voert de laagste klasse de bewerkingen optellen en aftrekken uit tot 10; in de andere klasse wordt gerekend tot 20. Een veelvuldig gebruik van talrijke hulpmiddelen en van drama- tiseering der leerstof is voor dit vak zeer noodzakelijk. In de hoogste klasse kunnen de leerlingen nu op de klok zien. Na de voorbereidende schrijfoefeningen, die noodig waren om begrippen van grootte en richting bij de lettervormen aan te brengen, volgen we bij ’t schrijven een gewone methode voor steilschrift. ’t Overige onderwys ging volgens dezelfde beginselen, die in ’t vorige verslag zijn aangegeven. Veel wordt de leerstof van de vakken met elkander verbonden, doch zóó, dat deze verbinding geen onnatuurlijke wordt. De hoogste klasse maakte in elk der vier jaargetijden een schoolwandeling. Bij ’t onderwijs voor de spraakgebrekkigen onzer klassen is de, in 't vorige verslag uitgesproken wensch, dat deze leer lingen onderwijs zouden ontvangen van een onderwijzer, die van dit speciale onderdeel van de leer der spraakgebreken studie heeft gemaakt, vervuld. De onderwijzer?. H. Schreuder Jr. bezocht in Juni te Berlijn een cursus voor ’t onderwijs aan spraakgebrekkige achterlijken. Hij behandelt thans de vijf spraakgebrekkigen der klassen onder de gewone schooluren. ’t Handwerkonderwijs, waaraan alle meisjes deelnemen, wordt thans nog gegeven aan de openbare lagere school aan de Ammunitiehaven. Als er nieuwe leerlingen van de scholen in den omtrek van de Teniersstraat zijn opgenomen, zal het noodig zijn, dit onderwijs in de school aan de Teniersstraat te geven. Dit is trouwens ook gewenscht, omdat de leider der klassen dan beter van de vorderingen der leerlingen ook in dit vak op de hoogte kan blijven en het al of niet getrouw volgen van deze lessen kan nagaan. Een afschrift van den rooster van werkzaamheden wordt hierbij gevoegd. De hoofdvakken worden voor beide klassen op dezelfde tijden gegeven, waardoor het mogelijk is een kind, dat in één dier vakken bij de klasse ten achter is, of in dit vak beter is dan de andere leerlingen, in een lagere of hoogere klasse aan dit onder wijs te doen deelnemen. VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1904 | | pagina 818