42 4 Lokalen en Meubelen. De schooltijden beginnen een kwartier later dan voor de gewone scholen, omdat deze leerlingen in ’t algemeen minder inspanning kunnen verdragen dan gewone kinderen, omdat de afstand voor deze leerlingen van school naar huis be trekkelijk groot is en om te voorkomen, dat deze kinderen door de leerlingen van gewone scholen zouden gehinderd worden. 't Paedagogisch register, dat van elk kind wordt aangelegd, om het mogelijk te maken, met de individueele gesteldheid van iederen leerling rekening te houden, wordt nog op dezelfde wijze, als in ’t vorige verslag is aangegeven, bijgehouden. Een belangrijke stap in de goede richting werd gedaan, toen 21 Juli de beide klassen voor achterlijken, die tot nu toe gehuisvest waren in drie lokalen van de openbare lagere school aan het Zieken, naar een eigen schoolgebouw over gingen, nl. naar de hulpschool aan de Teniersstraat. Dit gebouw is als hulpschool goed ingericht en de verhuizing geeft tot nu toe in allerlei opzichten reden tot tevredenheid. Jammer, dat door ’t ontbreken van kunstlicht, de verlichting in de laatste maanden van ’tjaar in de middagschooltijden dikwijls geheel onvoldoende is. De omgeving van de school is veel rustiger dan van de school aan het Zieken; de speelplaats is ruim in tegenstelling met die van de vorige school, terwijl in dit gebouw lokaliteit tot uitbreiding der klassen beschikbaar is. De zorg voor onderhoud en schoonmaak is aan den leider der klassen opgedragen. De vloeren van de in gebruik zijnde lokalen zijn geolied, wat tot nu toe goed voldoet. Meubelen. De in gebruik zijnde banken voor één persoon voldeden goed en stellig kan aangenomen worden, dat één persoonsbanken voor deze klassen zeer gewenscht zijn. Voorstellen in ’t belang van ’t onderwijs. De wensch, in ’t vorige verslag geuit, dat de klassen spoedig zouden worden uitgebreid, is nog niet vervuld. De opening eener klasse te Scheveningen en de uitbreiding der hier bestaande klassen met één of twee nieuwe klassen wacht echter alleen op aanstelling van leerkrachten, terwijl de organisatie van de klassen tot een geheel, nl. een school voor achterlijke kinderen, bij ’t Gemeentebestuur in voor bereiding is. De wenschelijkheid thans twee nieuwe klassen aan de alhier bestaande toe te voegen, werd reeds boven aangetoond bij ’t verslag van het onderzoek der nieuwe leerlingen. VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1904 | | pagina 819