20 11 voortdurend zelf bezig te doen zijn en het onderwijs zoo aanschouwelijk rnogelijk te maken. „Concreet onderwijs”, schrijft het schoolhoofd, „waarbij de leerlingen zooveel „mogelijk werkzaam zijn, is aan onze school een gebiedende „eisch.” Ook wordt bij alle hier onderwezen vakken bijzondere aandacht er aan gewijd, dat de leerlingen hunne gedachten zóó juist mogelijk uitdrukken. De school is thans nog in wording, de hoogste klasse is eerst aan het einde van het derde leerjaar. Bij de talrijke aanvragen om plaatsing is geleidelijke uitbreiding van het aantal afdeelingen waarschijnlijk noodig en het zal eerlang gewenscht blijken de school uit het hulpgebouw, thans in gebruik waar bovendien ook nog eene klasse van de school aan de De Vliegerstraat geplaatst is naar een eigen schoolgebouw over te brengen. Te meer nog zal de wensche- lijkheid hiervan zich doen gevoelen, omdat het onderwijs aan de hierbedoelde soort kinderen ook aan localiteit en hulpmiddelen zyn eigenaardige eischen stelt. Aan spraakgebrekkigen werd ook in 1905 veelal met zeer gunstig gevolg op de cursussen van den onderwijzer, den heer van Lier en de onderwijzeres mej. van Dantzig afzonderlijk spreekonderwijs gegeven. De Commissie herhaalt hier den reeds vroeger uitgesproken wensch, dat ook in Scheveningen een afzonderlijke cursus voor spraakgebrekkige kinderen worde ingericht. Naar de Commissie vernam, is thans een uniform leer plan. voor alle openbare scholen geldende, aan de hoofden der scholen gezonden. Van invoering van een algemeen leerplan mag eene goede uitwerking op het onderwijs verwacht worden. Meer uniformiteit zal zoodoende tusschen de verschillende scholen verkregen worden, hetwelk bij de veelvuldige verhuizingen en overplaatsingen van leerlingen aan de geregelde vorderingen in hooge mate ten goede moet komen. Ook trok het vroeger meer dan eens de aandacht der Commissie, dat in andere opzichten, bijv, ten aanzien van school wandelingen, enz. aan de onderscheidene scholen op zeer verschillende wijze wordt te werk gegaan. Omtrent de bijzonderheden van 'dit algemeen leerplan en omtrent den invloed daarvan op het onderwijs aan de verschillende scholen kunnen thans nog geene opmerkingen worden ge maakt, omdat de Commissie nog niet in de gelegenheid is gesteld om van den in houd van het leerplan kennis te nemen. Omtrent de bestemming van leerlingen, die, het gewoon lager onderwijs genoten hebbende, aan andere inrichtingen het onderwijs gingen voortzetten is een overzicht te ver- VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1905 | | pagina 426