20
11
voortdurend zelf bezig te doen zijn en het onderwijs zoo
aanschouwelijk rnogelijk te maken. „Concreet onderwijs”,
schrijft het schoolhoofd, „waarbij de leerlingen zooveel
„mogelijk werkzaam zijn, is aan onze school een gebiedende
„eisch.” Ook wordt bij alle hier onderwezen vakken bijzondere
aandacht er aan gewijd, dat de leerlingen hunne gedachten
zóó juist mogelijk uitdrukken.
De school is thans nog in wording, de hoogste klasse is
eerst aan het einde van het derde leerjaar. Bij de talrijke
aanvragen om plaatsing is geleidelijke uitbreiding van het
aantal afdeelingen waarschijnlijk noodig en het zal eerlang
gewenscht blijken de school uit het hulpgebouw, thans in
gebruik waar bovendien ook nog eene klasse van de
school aan de De Vliegerstraat geplaatst is naar een eigen
schoolgebouw over te brengen. Te meer nog zal de wensche-
lijkheid hiervan zich doen gevoelen, omdat het onderwijs
aan de hierbedoelde soort kinderen ook aan localiteit en
hulpmiddelen zyn eigenaardige eischen stelt.
Aan spraakgebrekkigen werd ook in 1905 veelal met zeer
gunstig gevolg op de cursussen van den onderwijzer, den heer
van Lier en de onderwijzeres mej. van Dantzig afzonderlijk
spreekonderwijs gegeven. De Commissie herhaalt hier den
reeds vroeger uitgesproken wensch, dat ook in Scheveningen
een afzonderlijke cursus voor spraakgebrekkige kinderen
worde ingericht.
Naar de Commissie vernam, is thans een uniform leer
plan. voor alle openbare scholen geldende, aan de hoofden
der scholen gezonden. Van invoering van een algemeen
leerplan mag eene goede uitwerking op het onderwijs
verwacht worden. Meer uniformiteit zal zoodoende tusschen
de verschillende scholen verkregen worden, hetwelk bij de
veelvuldige verhuizingen en overplaatsingen van leerlingen
aan de geregelde vorderingen in hooge mate ten goede
moet komen.
Ook trok het vroeger meer dan eens de aandacht der
Commissie, dat in andere opzichten, bijv, ten aanzien van
school wandelingen, enz. aan de onderscheidene scholen op
zeer verschillende wijze wordt te werk gegaan. Omtrent de
bijzonderheden van 'dit algemeen leerplan en omtrent den
invloed daarvan op het onderwijs aan de verschillende
scholen kunnen thans nog geene opmerkingen worden ge
maakt, omdat de Commissie nog niet in de gelegenheid
is gesteld om van den in houd van het leerplan kennis te
nemen.
Omtrent de bestemming van leerlingen, die, het gewoon
lager onderwijs genoten hebbende, aan andere inrichtingen
het onderwijs gingen voortzetten is een overzicht te ver-
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.