42 3 b. Schoolverzuim wegens ziekte kwam bij de zwakkere leerlingen, die op school E percentsgewijze meer voorkomen dan op gewone scholen, nog al eens voor. Een gunstigen invloed verwacht ik van een maatregel, op advies van Dr. J. W. H. Wijsman door mij aan B. en W. voorgesteld, n.l. om Dr. Wijsman, machtiging te verleenen recepten te schrij ven, die in de stadsapotheek gratis worden bereid. Daardoor zal het mogelijk zijn den zwakken leerlingen op de school versterkende geneesmiddelen toe te dienen. Ook te Brussel en Antwerpen wordt dit op de scholen voor A. K. gedaan met zeer bevredigend resultaat. Willekeurig schoolverzuim, z.g. spijbelen, kwam in de nieuw opgenomen klassen in het begin nog al eens voor. Door het onmiddellijk waarschuwen der ouders, wier medewerking we daarvoor inriepen en den invloed, dien de onderwijzers op de leerlingen na eenigen tijd schoolbezoek krijgen, bepaalt deze kwaad zich op een hoogst enkele uitzondering na echter steeds tot het eerste deel van het laagste leerjaar. Voor het willekeurig verzuim, waarbij de kinderen om niet te billijken redenen door de ouders werden thuis gehouden, hoop ik, dat spoedig de leerlingen op school E zullen over geschreven kunnen w-orden, waardoor ze dan eveneens val len onder de Leerplichtwet. Tot nu toe stond ik tegenover dezen onwil der ouders, die gelukkig niet veel voorkwam, vrijwel machteloos. c. 15 Dec. 1904 en 4 Jan. 1905 werden twee parallelklassen opgenomen. In de eerste klasse werd het suffe type der achterlijken voornamelijk vertegenwoordigd, in de tweede klasse het drukke type. Deze scheiding der verschillende soorten van kinderen voldoet tcy nu toe heel goed en ver gemakkelijkt de taak van den onderwijzer, die daarmee rekening kan houden bij zijn onderwijs en maatregelen van orde en tucht. 4 Mei 1905 werd een klasse te Scheveningen geopend, die als onderdeel van school E wordt beschouwd. d. De vlijt en vorderingen der leerlingen was over het geheel voldoende. Er waren 2 leerlingen, die ook met de grootst mogelijke- moeite van de zijde van den onderwijzer, zeer ver bleven staan beneden het ontwikkelingspeil der klasse. Deze leerlingen, die tot de idioten gerekend moesten worden, daar ze zoo goed als niet voor ontwikkeling vatbaar bleken, werden op voorstel van het Hoofd der school door B. en W. van de school verwijderd. Hun plaats kon beter ingenomen worden door kinderen, die wel van het onderwijs in school E kunnen profiteeren. e. Daar de leerlingen nog niet op school E zijn ingeschre- VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1905 | | pagina 866