42
3
b. Schoolverzuim wegens ziekte kwam bij de zwakkere
leerlingen, die op school E percentsgewijze meer voorkomen
dan op gewone scholen, nog al eens voor. Een gunstigen
invloed verwacht ik van een maatregel, op advies van Dr.
J. W. H. Wijsman door mij aan B. en W. voorgesteld, n.l.
om Dr. Wijsman, machtiging te verleenen recepten te schrij
ven, die in de stadsapotheek gratis worden bereid. Daardoor
zal het mogelijk zijn den zwakken leerlingen op de school
versterkende geneesmiddelen toe te dienen. Ook te Brussel
en Antwerpen wordt dit op de scholen voor A. K. gedaan
met zeer bevredigend resultaat.
Willekeurig schoolverzuim, z.g. spijbelen, kwam in de nieuw
opgenomen klassen in het begin nog al eens voor. Door het
onmiddellijk waarschuwen der ouders, wier medewerking we
daarvoor inriepen en den invloed, dien de onderwijzers op
de leerlingen na eenigen tijd schoolbezoek krijgen, bepaalt
deze kwaad zich op een hoogst enkele uitzondering na echter
steeds tot het eerste deel van het laagste leerjaar.
Voor het willekeurig verzuim, waarbij de kinderen om niet
te billijken redenen door de ouders werden thuis gehouden,
hoop ik, dat spoedig de leerlingen op school E zullen over
geschreven kunnen w-orden, waardoor ze dan eveneens val
len onder de Leerplichtwet. Tot nu toe stond ik tegenover
dezen onwil der ouders, die gelukkig niet veel voorkwam,
vrijwel machteloos.
c. 15 Dec. 1904 en 4 Jan. 1905 werden twee parallelklassen
opgenomen. In de eerste klasse werd het suffe type der
achterlijken voornamelijk vertegenwoordigd, in de tweede
klasse het drukke type. Deze scheiding der verschillende
soorten van kinderen voldoet tcy nu toe heel goed en ver
gemakkelijkt de taak van den onderwijzer, die daarmee
rekening kan houden bij zijn onderwijs en maatregelen van
orde en tucht.
4 Mei 1905 werd een klasse te Scheveningen geopend, die
als onderdeel van school E wordt beschouwd.
d. De vlijt en vorderingen der leerlingen was over het
geheel voldoende. Er waren 2 leerlingen, die ook met de
grootst mogelijke- moeite van de zijde van den onderwijzer,
zeer ver bleven staan beneden het ontwikkelingspeil der
klasse. Deze leerlingen, die tot de idioten gerekend moesten
worden, daar ze zoo goed als niet voor ontwikkeling vatbaar
bleken, werden op voorstel van het Hoofd der school door
B. en W. van de school verwijderd. Hun plaats kon beter
ingenomen worden door kinderen, die wel van het onderwijs
in school E kunnen profiteeren.
e. Daar de leerlingen nog niet op school E zijn ingeschre-
VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.