42
4
i
ven, werden tot nu toe geen berichten in den vorm van
rapporten aan de ouders gezonden over de vorderingen der
leerlingen. De vorm der rapporten, die we zullen gebruiken,
is echter afwijkend van dien van de gewone rapporten vast
gesteld. Als bijlage I wordt een zoodanig rapport toegevoegd.
Van de kinderen van school E is het onmogelijk, de vor
deringen in cyfers uit te drukken, daar dit een geheel ver
keerden indruk bij de ouders der leerlingen zou kunnen
geven. In de aanvangsklasse worden b.v. voor lezen en
schrijven talrijke vooroefeningen gemaakt. Nu zou een goed
cijfer in die klasse voor een dezer vakken bij de ouders den
indruk geven, dat het kind reeds kon lezen of schrijven,
terwijl dit dan nog niet het geval is. Ook de waardeering
voor het gedrag en de vlijt der leerlingen, welke waardee
ring zoo geheel samenhangt met den geestelijken toestand
van het kind, is niet in cijfers uit te drukken. Vandaar dat
er de voorkeur aan gegeven is, voor ieder kind om de 3
maanden in bewoordingen, die de ouders kunnen begrypen,
een beeld te geven van den toestand en de ontwikkeling
hunner kinderen.
Wel toonden verscheidene ouders, door op school te komen
vragen om inlichtingen, belang te stellen in het onderwijs
aan hunne kinderen. Dan werden steeds die inlichtingen
zoo uitgebreid mogelijk gegeven, het werk der kinderen ge
toond; een enkele maal woonden ze zelfs een gedeelte van
het onderwijs bij. Ook werden by huisbezoek de ouders op
de hoogte gebracht van de vorderingen der kinderen. Meer
malen was het noodïg den ouders wenken te geven omtrent
de behandeling hunner kinderen thuis en trachten we zoo
overeenstemming te brengen tusschen de opvoeding thuis
en op school. Meermalen Heek echter, dat het karakter en
de geestelijke toestand der ouders zóó waren, dat ze onmo
gelijk op voldoende wijze de opvoeding dezer kinderen thuis
kunnen behartigen.
De spraakgebrekkige kinderen werden zooveel mogelijk
afzonderlyk behandeld onder de gewone schooluren. Daar
achterlijken dikwijls meer of minder nauwkeurig spreken,
wordt in de klassen steeds veel zorg aan het spreken besteed.
Door het Hoofd der school werden de onderwijzers op de
hoogte gebracht van de spraakgebreken der leerlingen en
zoo werd het afzonderlijk onderwijs der spraakgebrekkigen
gesteund door de onderwijzers der klassen. Daar echter een
geregelde behandeling der spraakgebrekkigen voor de spoedige
genezing een eerste vereischte is, en die geregelde behande
ling voor het Hoofd der school door werkzaamheden, die
VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.
Dit is sedert 1 Januari 1906 wel het geval. (Noot van de afd. Onderwijs.)