42 4 i ven, werden tot nu toe geen berichten in den vorm van rapporten aan de ouders gezonden over de vorderingen der leerlingen. De vorm der rapporten, die we zullen gebruiken, is echter afwijkend van dien van de gewone rapporten vast gesteld. Als bijlage I wordt een zoodanig rapport toegevoegd. Van de kinderen van school E is het onmogelijk, de vor deringen in cyfers uit te drukken, daar dit een geheel ver keerden indruk bij de ouders der leerlingen zou kunnen geven. In de aanvangsklasse worden b.v. voor lezen en schrijven talrijke vooroefeningen gemaakt. Nu zou een goed cijfer in die klasse voor een dezer vakken bij de ouders den indruk geven, dat het kind reeds kon lezen of schrijven, terwijl dit dan nog niet het geval is. Ook de waardeering voor het gedrag en de vlijt der leerlingen, welke waardee ring zoo geheel samenhangt met den geestelijken toestand van het kind, is niet in cijfers uit te drukken. Vandaar dat er de voorkeur aan gegeven is, voor ieder kind om de 3 maanden in bewoordingen, die de ouders kunnen begrypen, een beeld te geven van den toestand en de ontwikkeling hunner kinderen. Wel toonden verscheidene ouders, door op school te komen vragen om inlichtingen, belang te stellen in het onderwijs aan hunne kinderen. Dan werden steeds die inlichtingen zoo uitgebreid mogelijk gegeven, het werk der kinderen ge toond; een enkele maal woonden ze zelfs een gedeelte van het onderwijs bij. Ook werden by huisbezoek de ouders op de hoogte gebracht van de vorderingen der kinderen. Meer malen was het noodïg den ouders wenken te geven omtrent de behandeling hunner kinderen thuis en trachten we zoo overeenstemming te brengen tusschen de opvoeding thuis en op school. Meermalen Heek echter, dat het karakter en de geestelijke toestand der ouders zóó waren, dat ze onmo gelijk op voldoende wijze de opvoeding dezer kinderen thuis kunnen behartigen. De spraakgebrekkige kinderen werden zooveel mogelijk afzonderlyk behandeld onder de gewone schooluren. Daar achterlijken dikwijls meer of minder nauwkeurig spreken, wordt in de klassen steeds veel zorg aan het spreken besteed. Door het Hoofd der school werden de onderwijzers op de hoogte gebracht van de spraakgebreken der leerlingen en zoo werd het afzonderlijk onderwijs der spraakgebrekkigen gesteund door de onderwijzers der klassen. Daar echter een geregelde behandeling der spraakgebrekkigen voor de spoedige genezing een eerste vereischte is, en die geregelde behande ling voor het Hoofd der school door werkzaamheden, die VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN. Dit is sedert 1 Januari 1906 wel het geval. (Noot van de afd. Onderwijs.)

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1905 | | pagina 867