42
i
I
I
niet uitgesteld konden worden en die behooren tot zijn eigen
lijke taak, niet steeds mogelijk was, terwijl toch ook de be
handeling der achterlijke spraakgebrekkigen geschieden moet
aan school E zelf, hoop ik spoedig aan Burgemeester en
Wethouders voor te stellen, dit onderwijs te doen geven
buiten de gewone schooltijden.
g. Onder letter b gaf ik reeds aan, hoe aan school E per
centsgewijze meer lichamelijk zwakke kinderen voorkomen
dan op de gewone scholen en hoe ik op grond van de ervaring
in het buitenland opgedaan, goede resultaten verwacht van
den aan Burgemeester en Wethouders voorgestelden maat
regel tot het verstrekken van versterkende geneesmiddelen.
Ook de behandeling van onreine hoofden, loopende ooren en
ontstoken oogen stuitte dikwijls af op onwil of onverschillig
heid der ouders. Vandaar dat door mij op advies van Dr. J.
W. H. Wijsman eveneens aan Burgemeester en Wethouders
hulp werd verzocht van een pleegzuster, die zoo noodig de
behandeling hiervan op aanwijzing van den dokter op school
zou kunnen verrichten. De kinderen van school E zijn veel
gevoeliger dan gewone kinderen voor dergelijke lichamelijke
toestanden, die soms zeer sterk op hun geestelijken toestand
inwerken en daarom is de aan Burgemeester en Wethouders
voorgestelde maatregel zoo gewenscht met het oog op de
resultaten van het onderwijs.
Enkele kinderen komen dikwijls niet of zeer slecht ge-
wasschen op school. Voortdurende controle der onderwijzers
bracht hierin echter verbetering.
School E werd niet door Dr. J. Beukema bezocht; wel
ongeveer twee maal per week door Dr. J. W. H. Wijsman,
op wiens advies verscheidene kinderen ter behandeling naai
de polikliniek werden gezonden. Ook verstrekte Dr. Wijsman
meermalen advies aan de ouders, wanneer de onderwijzers
meenden, dat minder gunstige geestelijke toestand der kin
deren veroorzaakt zou kunnen worden door lichamelijke
verschijnselen.
h. Voor school E werden voor de laatste twee opgenomen
klassen verstelbare banken aangeschaft, die uitstekend vol
doen. Voor ieder kind kunnen deze banken gezet worden
op een wijze als zijn grootte noodig maakt. Ook waar we
lichamelijk misvormde kinderen hadden met lange beenen
en kort bovenlijf, konden deze banken voor deze leerlingen
goed gezet worden. Van de andere vaste banken werden
zooveel mogelijk de grootte voor ieder kind genomen, die
voor hem het meest geschikt was.
i. De leerlingen werden verplaatst met het oog op het
vensterlicht. Verder werden ook op aanwijzingen van Dr.
Wijsman hardhoorende of slecht ziende leerlingen zóó geplaatst,
5
VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.