42 i I I niet uitgesteld konden worden en die behooren tot zijn eigen lijke taak, niet steeds mogelijk was, terwijl toch ook de be handeling der achterlijke spraakgebrekkigen geschieden moet aan school E zelf, hoop ik spoedig aan Burgemeester en Wethouders voor te stellen, dit onderwijs te doen geven buiten de gewone schooltijden. g. Onder letter b gaf ik reeds aan, hoe aan school E per centsgewijze meer lichamelijk zwakke kinderen voorkomen dan op de gewone scholen en hoe ik op grond van de ervaring in het buitenland opgedaan, goede resultaten verwacht van den aan Burgemeester en Wethouders voorgestelden maat regel tot het verstrekken van versterkende geneesmiddelen. Ook de behandeling van onreine hoofden, loopende ooren en ontstoken oogen stuitte dikwijls af op onwil of onverschillig heid der ouders. Vandaar dat door mij op advies van Dr. J. W. H. Wijsman eveneens aan Burgemeester en Wethouders hulp werd verzocht van een pleegzuster, die zoo noodig de behandeling hiervan op aanwijzing van den dokter op school zou kunnen verrichten. De kinderen van school E zijn veel gevoeliger dan gewone kinderen voor dergelijke lichamelijke toestanden, die soms zeer sterk op hun geestelijken toestand inwerken en daarom is de aan Burgemeester en Wethouders voorgestelde maatregel zoo gewenscht met het oog op de resultaten van het onderwijs. Enkele kinderen komen dikwijls niet of zeer slecht ge- wasschen op school. Voortdurende controle der onderwijzers bracht hierin echter verbetering. School E werd niet door Dr. J. Beukema bezocht; wel ongeveer twee maal per week door Dr. J. W. H. Wijsman, op wiens advies verscheidene kinderen ter behandeling naai de polikliniek werden gezonden. Ook verstrekte Dr. Wijsman meermalen advies aan de ouders, wanneer de onderwijzers meenden, dat minder gunstige geestelijke toestand der kin deren veroorzaakt zou kunnen worden door lichamelijke verschijnselen. h. Voor school E werden voor de laatste twee opgenomen klassen verstelbare banken aangeschaft, die uitstekend vol doen. Voor ieder kind kunnen deze banken gezet worden op een wijze als zijn grootte noodig maakt. Ook waar we lichamelijk misvormde kinderen hadden met lange beenen en kort bovenlijf, konden deze banken voor deze leerlingen goed gezet worden. Van de andere vaste banken werden zooveel mogelijk de grootte voor ieder kind genomen, die voor hem het meest geschikt was. i. De leerlingen werden verplaatst met het oog op het vensterlicht. Verder werden ook op aanwijzingen van Dr. Wijsman hardhoorende of slecht ziende leerlingen zóó geplaatst, 5 VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1905 | | pagina 868