42
8
normaalwoorden, die bij achterlijke kinderen meestal groot
is, wordt bij deze methode vermeden.
Zelfwerkzaamheid der leerlingen wordt door middel van
losse letters en Baron’s letterbord, ook by dit vak zooveel
mogelijk bevorderd.
Bij het voortgezet leesonderwijs wordt in het 2e en 3e
leeijaar gebruik gemaakt van de leesboekjes van Koffieberg
en van de boekjes van J. Ligthart: „Nog by moeder”.
Verder wordt ook steeds gebruik gemaakt van lesjes, door
den onderwijzer vervaardigd en op het bord geschreven, die
verband houden met het overige onderwys b.v. zaakonderwys.
Voor het schrijven worden in het eerste leerjaar talrijke
vooroefeningen gemaakt om de leerlingen te gewennen aan
richting, grootte en afstand. Daarna wordt in hoofdzaak een
gewone methode voor steilschrift gevolgd.
Bij het rekenen wordt tot de hoeveelheid 5 gebruik gemaakt
van collectieven, dus wordt gerekend met tweeën, drieën,
enz. ofschoon dit stelsel weer niet zoo uitgebreid kan gevolgd
worden als in gewone scholen. Boven vyf wordt van deze
collectieven geen streng gebruik meer gemaakt. Het rekenen
behoort op school E tot de moeilijkste vakken en hierby
wordt dan ook een zeer ruim gebruik gemaakt van allerlei
hulpmiddelen voor klassikaal gebruik of voor de leerlingen
zelf. Een deel dezer hulpmiddelen, als kaarten met uit hoe
veelheden samengestelde figuren, kienspel, kaarten met ge-
teekende voorwerpen in bepaald aantal, zijn door de onder
wijzers zelf vervaardigd. Andere als dominospelen, schyven
bord, rekenbord, ballenrek, telraam, doozen met blokjes,
doozen met munten, Critans’ leermiddelen zijn op onze aan
wijzingen vervaardigd of in den handel verkrijgbaar.
Reeds in de aanvangsklasse wordt rekening gehouden met
het doel van het rekenonderwijs aan school E, n.l. de leer
lingen veel vaardigheid te geven in het rekenen onder
omstandigheden, die in het dagelijksch leven het meest
voorkomen. Met het rekenen met munten wordt daarom
reeds vroeg begonnen en wel voornamelijk in verband met
winkeltje spelen, welk winkelspel in hoogere klassen in
verband gebracht wordt met het metriek stelsel. Aan het
rekenen uit het hoofd wordt steeds bijzondere moeite
besteed.
Het onderwys in de beginselen der Nederlandsche taal
wordt geheel in verband gebracht met het leesonderwijs.
In het eerste leerjaar worden met losse letters woorden op
dictaat gevormd, welke gelezen zijn, in de volgende klassen
wordt op dictaat geschreven, bijna altyd in verband met
woorden uit de leesles.
Het leeren van eenige zeer eenvoudige taalregels zal alleen
VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.