42 8 normaalwoorden, die bij achterlijke kinderen meestal groot is, wordt bij deze methode vermeden. Zelfwerkzaamheid der leerlingen wordt door middel van losse letters en Baron’s letterbord, ook by dit vak zooveel mogelijk bevorderd. Bij het voortgezet leesonderwijs wordt in het 2e en 3e leeijaar gebruik gemaakt van de leesboekjes van Koffieberg en van de boekjes van J. Ligthart: „Nog by moeder”. Verder wordt ook steeds gebruik gemaakt van lesjes, door den onderwijzer vervaardigd en op het bord geschreven, die verband houden met het overige onderwys b.v. zaakonderwys. Voor het schrijven worden in het eerste leerjaar talrijke vooroefeningen gemaakt om de leerlingen te gewennen aan richting, grootte en afstand. Daarna wordt in hoofdzaak een gewone methode voor steilschrift gevolgd. Bij het rekenen wordt tot de hoeveelheid 5 gebruik gemaakt van collectieven, dus wordt gerekend met tweeën, drieën, enz. ofschoon dit stelsel weer niet zoo uitgebreid kan gevolgd worden als in gewone scholen. Boven vyf wordt van deze collectieven geen streng gebruik meer gemaakt. Het rekenen behoort op school E tot de moeilijkste vakken en hierby wordt dan ook een zeer ruim gebruik gemaakt van allerlei hulpmiddelen voor klassikaal gebruik of voor de leerlingen zelf. Een deel dezer hulpmiddelen, als kaarten met uit hoe veelheden samengestelde figuren, kienspel, kaarten met ge- teekende voorwerpen in bepaald aantal, zijn door de onder wijzers zelf vervaardigd. Andere als dominospelen, schyven bord, rekenbord, ballenrek, telraam, doozen met blokjes, doozen met munten, Critans’ leermiddelen zijn op onze aan wijzingen vervaardigd of in den handel verkrijgbaar. Reeds in de aanvangsklasse wordt rekening gehouden met het doel van het rekenonderwijs aan school E, n.l. de leer lingen veel vaardigheid te geven in het rekenen onder omstandigheden, die in het dagelijksch leven het meest voorkomen. Met het rekenen met munten wordt daarom reeds vroeg begonnen en wel voornamelijk in verband met winkeltje spelen, welk winkelspel in hoogere klassen in verband gebracht wordt met het metriek stelsel. Aan het rekenen uit het hoofd wordt steeds bijzondere moeite besteed. Het onderwys in de beginselen der Nederlandsche taal wordt geheel in verband gebracht met het leesonderwijs. In het eerste leerjaar worden met losse letters woorden op dictaat gevormd, welke gelezen zijn, in de volgende klassen wordt op dictaat geschreven, bijna altyd in verband met woorden uit de leesles. Het leeren van eenige zeer eenvoudige taalregels zal alleen VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1905 | | pagina 871