42 men in de verschillende klassen onzer school slechts eenige kinderen aan, die wezenlijk goed zingen. De eerste oefeningen in het handteekenen bepalen zich in school E, tot het weergeven van beeldschriftteekeningen tot het vrijteekenen, waarbij aan de fantasie der leerlingen vrij spel gelaten wordt en dat dikwijls verrassende dingen geeft omtrent het karakter en voorstellingsinhoud der leerlingen; tot het weergeven in teekening van eenvoudige voorwerpen en tot het nateekenen van de bij papier-, mozaïk-, karton- of kleiarbeid gemaakte figuren. Het zoogenaamd „plaatteekenen” wordt op onze school niet gedaan. De vrye- en ordeoefeningen der gymnastiek worden aan school E gegeven op een wijze, geheel afwijkend van de gewone. Daarbij worden geen bevelen gegeven, doch worden oefeningreeksen steeds verbonden aan eene bepaalde melodie. Aan eenige maten dezer melodie, die gegeven worden vóór de eigenlijke melodie begint, weten de leerlingen, welke oefeningreeks ze moeten uitvoeren. Deze eurythmische oefe ningen, waarbij de melodie sterk het gevoel van rythmus ondersteunt, maken, dat de oefeningen meer gelijkmatig en met veel meer opgewektheid worden uitgevoerd dan bij de, op de gewone w’ijze gegeven, vrye- en ordeoefeningen. Speciale hulpmiddelen voor dit onderwijs zijn de stokken met bellen en de hoepeltjes met stokjes. Tot nu toe moesten we ons bij dit onderwijs behelpen door de melodieën te fluiten of op de viool te spelen. Het bezwaar hiervan is, dat de onderwijzer öf tijdens de uitvoering niet kan spreken, öf zijn handen niet gebruiken kan tot het geven van aanwijzingen. Ook in het belang van de rythmus der melodieën is het noodzakelyk, dat deze vrije- en orde oefeningen gegeven worden met pianobegeleiding. In alle gymnastieklokalen der scholen voor achterlijke kinderen te Brussel en Antwerpen trof ik dan ook een piano aan. Onderwijs in de nuttige handwerken voor meisjes wordt aan school E tijdens de gewone schooluren gegeven in het laatste uur van drie der middagschooltyden. De jongens ver richten dan anderen arbeid, tot nu toe papierarbeid. Later in het 5e en 6e leerjaar zullen de jongens aan houtarbeid kunnen doen. b. Het aantal uren in elk der klassen aan de afzonderlijke vakken besteed, wordt aangegeven in de toegevoegde tabel II. De meisjes der beide eerst aangenomen klassen ontvingen tot het tydstip van de organisatie der klassen tot een school (1 Juni 1905) onderwijs in vak k aan de O. L. school aan de Ammunitiehaven, omdat deze kinderen allen in de buurt van deze school woonden. Met ingang van 1 December 1905 wordt 10 VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1905 | | pagina 873