42
men in de verschillende klassen onzer school slechts eenige
kinderen aan, die wezenlijk goed zingen.
De eerste oefeningen in het handteekenen bepalen zich in
school E, tot het weergeven van beeldschriftteekeningen
tot het vrijteekenen, waarbij aan de fantasie der leerlingen vrij
spel gelaten wordt en dat dikwijls verrassende dingen geeft
omtrent het karakter en voorstellingsinhoud der leerlingen;
tot het weergeven in teekening van eenvoudige voorwerpen
en tot het nateekenen van de bij papier-, mozaïk-, karton-
of kleiarbeid gemaakte figuren.
Het zoogenaamd „plaatteekenen” wordt op onze school
niet gedaan.
De vrye- en ordeoefeningen der gymnastiek worden aan
school E gegeven op een wijze, geheel afwijkend van de
gewone. Daarbij worden geen bevelen gegeven, doch worden
oefeningreeksen steeds verbonden aan eene bepaalde melodie.
Aan eenige maten dezer melodie, die gegeven worden vóór
de eigenlijke melodie begint, weten de leerlingen, welke
oefeningreeks ze moeten uitvoeren. Deze eurythmische oefe
ningen, waarbij de melodie sterk het gevoel van rythmus
ondersteunt, maken, dat de oefeningen meer gelijkmatig en
met veel meer opgewektheid worden uitgevoerd dan bij de,
op de gewone w’ijze gegeven, vrye- en ordeoefeningen.
Speciale hulpmiddelen voor dit onderwijs zijn de stokken
met bellen en de hoepeltjes met stokjes.
Tot nu toe moesten we ons bij dit onderwijs behelpen
door de melodieën te fluiten of op de viool te spelen. Het
bezwaar hiervan is, dat de onderwijzer öf tijdens de uitvoering
niet kan spreken, öf zijn handen niet gebruiken kan tot het
geven van aanwijzingen. Ook in het belang van de rythmus
der melodieën is het noodzakelyk, dat deze vrije- en orde
oefeningen gegeven worden met pianobegeleiding. In alle
gymnastieklokalen der scholen voor achterlijke kinderen te
Brussel en Antwerpen trof ik dan ook een piano aan.
Onderwijs in de nuttige handwerken voor meisjes wordt
aan school E tijdens de gewone schooluren gegeven in het
laatste uur van drie der middagschooltyden. De jongens ver
richten dan anderen arbeid, tot nu toe papierarbeid. Later
in het 5e en 6e leerjaar zullen de jongens aan houtarbeid
kunnen doen.
b. Het aantal uren in elk der klassen aan de afzonderlijke
vakken besteed, wordt aangegeven in de toegevoegde tabel II.
De meisjes der beide eerst aangenomen klassen ontvingen
tot het tydstip van de organisatie der klassen tot een school
(1 Juni 1905) onderwijs in vak k aan de O. L. school aan de
Ammunitiehaven, omdat deze kinderen allen in de buurt van
deze school woonden. Met ingang van 1 December 1905 wordt
10
VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.