i
42
i
JAARVERSLAG (25 Dec. 190415 Dec. 1905) van
den gemeentelijken cursus voor spraakgebrekkige
leerlingen aan het Zieke.
De lotgevallen van bovengenoemden cursus waren de
volgende:
Er kwam geene verandering in de verdeeling der klassen,
zoodat de lesuren, van 8 10 uur 's morgens, bleven inge
richt als volgt: van 8 8% stotteraars, van 8'/2—9 lispelaars,
van 9 9'/2 onduidelijk sprekenden, van 9'/2 10 stamelaars.
Het onderwijs wordt klassikaal gegeven, gepaard met hoof
delijk onderzoek. Al naar de omstandigheden wordt er meer
werk gemaakt van het klassikale of van het hoofdelijke ge
deelte. Kinderen en spraakgebreken komen in zoo velerlei
schakeering voor, dat het onderwijs al naar de behoefte van
het oogenblik wordt gegeven. Van spreeklessen kan dus met
recht gezegd worden„Elles se suivent, mais ne se ressem-
blent pas”. De duur van het onderwijs is voor de verschil
lende leerlingen zeer uiteenloopend. Als uitersten noem ik hier
een stotteraar, die gedurende zes weken slechts 36 lessen
noodig had om normaal te spreken en een hoorstom kind,
dat in bijna twee jaar 270 lessen kreeg. Als leermiddelen
heb ik de beschikking over een aantal leesboeken; voor de
oudere leerlingen: Van Eigen Bodem, door Honigh en Vos;
voor de kleinere: Spreken en Lezen, door Veldkamp, Scheep
stra en Walstra. Inplaats van dit laatste werkje hoop ik later
te krijgen de boekjes behoorende bij de methode Bouwmeester
en Berendsen; hier woidt meer nog dan bij Veltkamp reke
ning gehouden met de assimilaties en meer overbrugd het
verschil tusschen spreek- en schrijftaal, de groote moeilijkheid
voor beginnende lezers. Het meeste gebruik maak ik van de
plaatjes uit Veldkamp, die door de kinderen zoo gaarne ver
teld worden. Als leerboeken heb ik verder: L van Lier,
oefeningen voor stotteraars en oefeningen ten dienste van
hygiënisch spreken en stamelen. Beide werken gebruik ik
sedert geruimen tyd niet meer. Ze zijn voor kinderen niet
practisch.