I
42
11
hem het overszeggen verders laten wij het aan u beleeft-
heidt over.
Verders hartelijk dankbaar voor de moeite die u aan ons
kindt bewezen hebt Mevrouw
(w.g.) Mejufvrouw MIKKERS.
Geachte Jufvrouw,
Zoo neem ik de vrijheid om U mede te deelen omtrent
mijn zoontje zijn spreken.
Wij blyven Hartelijk dankbaar voor het Onderwijs dat
hij bil U geniet, en het spreken thuis gaat heel best wel
stameld hij nog iets, maar dat is de moeite niet, daar het
wel hondert pCt. scheelt, als toe hij pas onder U toezicht was.
Zoo blijven wij U dankbaar, en noemen wij ons zijn
Ouders (w.g.) M. P. KOOLEN,
en echtgenoote.
Zal dus de belangstelling der ouders, die met hunne zor
gen thuis zitten, altijd wel te wenschen overlaten, van de
kinderen kan in dit opzicht het beste getuigd worden. En
het is immers tot de toekomst, waartoe wij ons richten. Het
meest opvallende is, dat na eenige lessen, het gehoor zoo
danig verscherpt wordt, dat het kind begint met de spraak
van zyne omgeving op te nemen. Dan komt het stadium
waarin hij broertjes of zusjes de letters leert, die hem zelf
onderwezen worden.
Het is vermakelijk het kind uit het volk te hooren rede-
neeren over de diepe ademhaling, een tong-r, enz. Het denk
beeld van een zekere populariteit der spreeklessen drong
zich aan my op bij ’t volgende voorval: Ik liep in ’t Voor
hout, toen een kleine jongen op mij toekwamdag juffrouw,
spreekjuffrouw, is M. K. van morgen op de les geweest?
Neen, ben je misschien zijn broertje? Nee, ik zit bij ’m in
de klas, maar ik zal ’t aan de meester zeggen. Contröle,
und kein Endel!
De verschillende scholen werden geregeld door mij bezocht.
Aan verzoek tot ’t onderwijzen in linkshandig schrift werd
steeds voldaan, evenals aan ’t uitsluiten van de zangles.
De aansluiting van het personeel eener school onderling is
niet overal. Daardoor komt het nog wel eens voor, dat een
vertrekkend onderwijzer de spraakgebrekkigheid zijner leer
lingen als een kostbaar geheim met zich meeneemt, zijn
opvolger dus onhandig latende; dit een en ander tot tijde
lijke schade van den leerling. Ik kou de contröle van de
school niet graag willen missen. Voor de spraakgebrekkigen
zouden schoolvergaderingen alleen al recht van bestaan
VERSLAG 0N0ERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.
I