I 42 11 hem het overszeggen verders laten wij het aan u beleeft- heidt over. Verders hartelijk dankbaar voor de moeite die u aan ons kindt bewezen hebt Mevrouw (w.g.) Mejufvrouw MIKKERS. Geachte Jufvrouw, Zoo neem ik de vrijheid om U mede te deelen omtrent mijn zoontje zijn spreken. Wij blyven Hartelijk dankbaar voor het Onderwijs dat hij bil U geniet, en het spreken thuis gaat heel best wel stameld hij nog iets, maar dat is de moeite niet, daar het wel hondert pCt. scheelt, als toe hij pas onder U toezicht was. Zoo blijven wij U dankbaar, en noemen wij ons zijn Ouders (w.g.) M. P. KOOLEN, en echtgenoote. Zal dus de belangstelling der ouders, die met hunne zor gen thuis zitten, altijd wel te wenschen overlaten, van de kinderen kan in dit opzicht het beste getuigd worden. En het is immers tot de toekomst, waartoe wij ons richten. Het meest opvallende is, dat na eenige lessen, het gehoor zoo danig verscherpt wordt, dat het kind begint met de spraak van zyne omgeving op te nemen. Dan komt het stadium waarin hij broertjes of zusjes de letters leert, die hem zelf onderwezen worden. Het is vermakelijk het kind uit het volk te hooren rede- neeren over de diepe ademhaling, een tong-r, enz. Het denk beeld van een zekere populariteit der spreeklessen drong zich aan my op bij ’t volgende voorval: Ik liep in ’t Voor hout, toen een kleine jongen op mij toekwamdag juffrouw, spreekjuffrouw, is M. K. van morgen op de les geweest? Neen, ben je misschien zijn broertje? Nee, ik zit bij ’m in de klas, maar ik zal ’t aan de meester zeggen. Contröle, und kein Endel! De verschillende scholen werden geregeld door mij bezocht. Aan verzoek tot ’t onderwijzen in linkshandig schrift werd steeds voldaan, evenals aan ’t uitsluiten van de zangles. De aansluiting van het personeel eener school onderling is niet overal. Daardoor komt het nog wel eens voor, dat een vertrekkend onderwijzer de spraakgebrekkigheid zijner leer lingen als een kostbaar geheim met zich meeneemt, zijn opvolger dus onhandig latende; dit een en ander tot tijde lijke schade van den leerling. Ik kou de contröle van de school niet graag willen missen. Voor de spraakgebrekkigen zouden schoolvergaderingen alleen al recht van bestaan VERSLAG 0N0ERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN. I

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1905 | | pagina 894