46 Den 22en Mei werden de verordening op de heffing en die op de invordering van het havengeld in werking gesteld en namen de meeste reeders voor hunne vaartuigen abonne menten”. In het geheel werden uitgegeven 130 jaarabonne menten voor vaartuigen, bestemd zoowel voor haring- als voor verschvaart, 107 voor uitsluitend haringvaarders, 69 voor uitsluitend verschvaarders, 1 voor een jacht en 7 voor vaartuigen, een heel jaar stilliggende, terwijl bovendien 2 zomerabonnementen door jachten werden genomen en 868 keer per reis werd betaald. Uit vrees om by het binnen komen van de haven of in de haven schade te beloopen, liepen vele vaartuigen andere havens binnen; het laatste kwartaal vooral was moeilijk te incasseeren en in vele ge vallen moest dit per deurwaardersexploit geschieden. Voor 5 schepen werd kwijtschelding verleend van het betalen van het 4e kwartaal van het abonnement; hiervan waren 2 vaartuigen verloren gegaan, 1 wegens lekkage afge keurd, terwijl één reeder reeds na de eerste reis kennis gaf, dat zjjne vaartuigen door het stooten op de bank zooveel geleden hadden, dat zij de haven niet meer konden aandoen aan 4 dier vaartuigen werd een deel van het derde kwartaal gerestitueerd, welke restitutie totaal f99.98 bedroeg. Na aftrek van het hieronder vermelde bedrag werd aan havengeld ontvangen een bedrag van f 15206.79. Door de firma L. Smit Co. werd totaal f5207.01 haven geld betaald, doch ingevolge de bepalingen der concessie werd wekelyks een bedrag gerestitueerd, gelijk aan de door haar over die week aan havengeld betaalde som. Duinwater. Nadat in het begin van Juni de buizen der waterleiding rond de binnenhaven waren gelegd en de noodige artikelen voor de uitgifte van het water aangekocht waren, werd dep van 17 April j.l. 10 September werd de eerste proef genomen met de gereed zijnde wagen, doch deze moest worden ge staakt, daar door het vele zand, dat op de helling lag, de wagen niet ver genoeg kon zakken om onder het vaartuig te komen. Nadien werd er vóór de hellingen gebaggerd en konden ze toen in gebruik genomen worden, al bleek het, dat bij ruw wéér of zware deining, niet gehellingd kon worden, zonder gevaar van schade te veroorzaken. Na ruw weêr komt er zooveel zand vóór en op de hellingen, dat de wagens niet voldoende kunnen zakken, teneinde de vaartuigen op te kunnen nemen. 5 VERSLAG DER VISSCHERSHAVEN. Havengeld.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1905 | | pagina 934