46
Den 22en Mei werden de verordening op de heffing en die
op de invordering van het havengeld in werking gesteld en
namen de meeste reeders voor hunne vaartuigen abonne
menten”. In het geheel werden uitgegeven 130 jaarabonne
menten voor vaartuigen, bestemd zoowel voor haring- als
voor verschvaart, 107 voor uitsluitend haringvaarders, 69
voor uitsluitend verschvaarders, 1 voor een jacht en 7 voor
vaartuigen, een heel jaar stilliggende, terwijl bovendien 2
zomerabonnementen door jachten werden genomen en 868
keer per reis werd betaald. Uit vrees om by het binnen
komen van de haven of in de haven schade te beloopen,
liepen vele vaartuigen andere havens binnen; het laatste
kwartaal vooral was moeilijk te incasseeren en in vele ge
vallen moest dit per deurwaardersexploit geschieden.
Voor 5 schepen werd kwijtschelding verleend van het
betalen van het 4e kwartaal van het abonnement; hiervan
waren 2 vaartuigen verloren gegaan, 1 wegens lekkage afge
keurd, terwijl één reeder reeds na de eerste reis kennis gaf,
dat zjjne vaartuigen door het stooten op de bank zooveel
geleden hadden, dat zij de haven niet meer konden aandoen
aan 4 dier vaartuigen werd een deel van het derde kwartaal
gerestitueerd, welke restitutie totaal f99.98 bedroeg.
Na aftrek van het hieronder vermelde bedrag werd aan
havengeld ontvangen een bedrag van f 15206.79.
Door de firma L. Smit Co. werd totaal f5207.01 haven
geld betaald, doch ingevolge de bepalingen der concessie werd
wekelyks een bedrag gerestitueerd, gelijk aan de door haar
over die week aan havengeld betaalde som.
Duinwater.
Nadat in het begin van Juni de buizen der waterleiding
rond de binnenhaven waren gelegd en de noodige artikelen
voor de uitgifte van het water aangekocht waren, werd dep
van 17 April j.l. 10 September werd de eerste proef genomen
met de gereed zijnde wagen, doch deze moest worden ge
staakt, daar door het vele zand, dat op de helling lag, de
wagen niet ver genoeg kon zakken om onder het vaartuig
te komen.
Nadien werd er vóór de hellingen gebaggerd en konden
ze toen in gebruik genomen worden, al bleek het, dat bij
ruw wéér of zware deining, niet gehellingd kon worden,
zonder gevaar van schade te veroorzaken. Na ruw weêr komt
er zooveel zand vóór en op de hellingen, dat de wagens
niet voldoende kunnen zakken, teneinde de vaartuigen op
te kunnen nemen.
5
VERSLAG DER VISSCHERSHAVEN.
Havengeld.