20
10
De invloed der cursussen voor spraakgebrekkige leerlin
gen van den heer Van Lier en mej. Van Dantzig is zeer
gunstig te noemen, volgens de rapporten der Hoofden van
scholen.
Van de oprichting van een afzonderlijken cursus voor
spraakgebrekkige kinderen in Scheveningen is nog niets ge
komen, ondanks de daartoe gedane pogingen.
Het uniforme leerplan dat 27 Februari 1906 door B. en W.
in overleg met den Districtsschoolopziener is vastgesteld, is
der Commissie in den loop van het jaar 1906 toegezonden.
Uit de verslagen der Hoofden van scholen schijnt men te
moeten opmaken, dat dit leerplan als een proef-leerplan te
beschouwen is, daar het eene Hoofd schrijft, dat er voort
durend naar gestreefd wordt het leerplan te verbeteren”,
een ander, dat het niet noodig of wenschelijk bleek te
zijn „in het leerplan belangrijke wijzigingen aan te bren
gen”, een derde „meent het voor zijne school te kunnen
volgen”.
De Commissie is van oordeel, dat door dit leerplan het
doel, het verkrijgen van eenheid in onderwas op de verschil
lende scholen, in Den Haag zoo noodig door het veelvuldig
verhuizen der ouders, niet zal bereikt worden, aangezien in
een leerplan nauwkeurig te omschrijven zy, wat in elke
klasse van elk vak dient behandeld te worden en dit in ge
noemd leerplan niet geschiedt.
Onderstaand staatje, uit de opgaven der Schoolhoofden
samengesteld, geeft een overzicht omtrent de bestemming
van leerlingen, die na het verlaten der openbare school
hunne studie voortzetten.
liteit van de parallelklasse te Scheveningen is zeer primitief.
De ruime voorkamer wordt gebruikt voor de gymnastiek
en voor handenarbeid, de kleine achterkamer voor school
lokaal, met slecht licht. De banken, die bij ons eerste bezoek
slecht waren, zijn sedert vervangen door zeer doelmatige.
De klasse telt 16 leerlingen en er is slechts één closet.
Wellicht ware met geringe verbouwingskosten de afge
keurde school in de Badhuisstraat voor dit speciaal onder
wijs ten behoeve van de Scheveningsche kinderen in te
richten.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.