1
I
1
20
ij
13
■1
van verwacht, dan zullen die enkele lessen niet voldoende zyn.
Bizonder meent het comité de aandacht te moeten vesti
gen op het gemis van zeep en handdoeken in verscheidene
scholen, terwijl in sommige zelfs het duinwater afgesloten is.
Het comité meent, dat er niet genoeg op aangedrongen
kan worden, dat bij het vervaardigen van kleedingstukken
op de les van nuttige handwerken, dit zich zal beperken tot
de meest praktische voorwerpen.
Wat betreft het onderwijs in paedagogiek aan onderwijze
ressen in handwerken, deelt de met het toezicht daarop
belaste Sub-Commissie het volgende mede:
Sedert 1 Januari 1906 daalde het aantal onderwijzeressen
in handwerken, die den cursus voor paedagogiek volgden,
doordien enkelen de stad verlieten, anderen een ander vak
kozen van 47 tot 41. Zij waren verdeeld als volgt: 6 dames
bezochten den cursus van den heer De Beste; 10 die van
den heer Eterman; 14 die van den heer Velthuisen en 11
die van den heer Wijnveldt.
Tot einde October werden de vier laatste punten van het
programma behandeld, t. w.I. Onderwijs en school; II.
Schoollucht; III. Grondstoffen en IV Herhaling van ’t ge
leerde. Daarna had het examen plaats ten overstaan van de
commissie, door B. en W. bij besluit van 26 October 1906
daartoe aangewezen, n.l.: Dr. C. Brakman (voorzitter) en
A. W. H. Ludwig, leden der Plaatselijke Commissie van
Toezicht; Mevrouw C. Japikse geb. Japikse en Mej. S. Hermine
Croiset, leden van het Damescomité voor het toezicht op
het handwerkonderwijs. De heer Ludwig had intusschen
zeer tot ons leedwezen ontslag genomen als lid der commissie.
Bij het schriftelijk examen, dat gehouden werd op 31
October voor alle candidaten, werden 12 onderwerpen opge
geven, die in den loop van den cursus besproken warenover
twee daarvan, door de examinanda te kiezen, moest een een
voudig opstel gemaakt worden. Eenige dier onderwerpen zyn
1. Hoe kunnen wij bij het onderwijs in handwerken de
opmerkzaamheid veikrygen en behouden? 2. Welke leer
vormen kent gij en van welke bedient gij u bij uw onderwijs?
3. Is voor de handwerken klassikaal of hoofdelijk onderwijs
gewenscht? Zeg duidelijk waarom. 4. De zijde. 5. Het hand
werkonderwijs bederft de oogen en de lichaamshouding der
leerlingen. Wat kunnen wij doen, om deze uitspraak onwaar
te maken? enz.
Het fnondeling onderzoek had plaats op 3 en 7 November;
toen konden 37 diploma’s worden uitgereikt; aan 4 candi
daten, wier mondeling examen niet geheel voldoende was
geweest, werd verlengd examen toegestaan, hetgeen alsnog
tot gunstigen uitslag mocht leiden.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.