20
I
De bergplaats voor deze leermiddelen is vaak te bekrompen
en te donker. De school aan de Duinstraat N. Z. heeft zelfs
in het geheel geen centrale bergplaats, evenals de burgerschool
aan de Falckstraat, zoodat de nieuwe leermiddelen over al
de lokalen moeten worden verdeeld en het Hoofd geen over
zicht kan houden.
De Commissie rekent onder de leermiddelen ook School
tuinen en dan moet zij verklaren, dat voor dit leermiddel nog
te weinig gedaan is
Men schijnt te denken, dat voor schooltuinen zon een luxe
is. Hier en daar wordt dan een hoekje genomen van een
speelplaats, die beplant is met schaduwgevende boomen.
Natuurlijk komt er van de aanplantingen niets terecht. Ook
is gebrek aan bemesting of slechte grond de reden van mis
lukking. Na eenige jaren tobbens wordt zoo’n schooltuin dan
maar opgeruimd.
De Commissie is te zeer overtuigd van de waarde van
eenige kennis van de behandeling van bloemen en planten
dan dat zij zou nalaten aan te dringen op voorziening op die
plaatsen, waar door gebrek aan geld een schooltuin te niet is
gegaan. Verkeerde aanleg van speelplaats of schooltuin is
natuurlijk te verhelpen.
Gelukkig hebben enkele scholen goed gelegen en goed
aangelegde schooltuinen.
Schoolwandelingen en schoolreisjes. Ook van deze middelen om
de kennis uit te breiden wordt nogal gebruik gemaakt. Eerst
worden ze voorbereid door bespreking van al wat men te zien
zal krijgen en na afloop wordt de kennis door een beschrijving
van den tocht vastgelegd. Zoo werden reisjes ondernomen naar
Amsterdam, de Zaan. Rotterdam. Leerlingen van de school in
de Vijzelstraat bezochten zelfs Arnhem. Het benoodigde geld
wordt door de leerlingen zelf opgespaard. Andere scholen
maakten noch schoolreisjes, noch zelfs schoolwandelingen.
De resultaten van het onderwijs hangen in hooge mate af
van de samenwerking, die er bestaat tusschen het hoofden
de verschillende onderwijzers. Het is de commissie aange
naam te kunnen verklaren, dat de verstandhouding over ’t
geheel zeer goed is en dat de samenwerking niets te wen-
schen overlaat.
Op ongeveer de helft der scholen werden op schoolverga
deringen gemeenschappelijk verschillende schoolzaken be
sproken en overlegd. Waar deze geest het personeel bezielt,
moeten de resultaten bevredigend zijn.
De orde is op alle scholen goed, op sommige voortreffe
lijk. In de klasse heerscht de gewenschte rust, de lichaams
houding der kinderen is correct en de belangstelling steeds
gespannen. Waar enkele malen ernstige inbreuken op de
26
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.