20 I De bergplaats voor deze leermiddelen is vaak te bekrompen en te donker. De school aan de Duinstraat N. Z. heeft zelfs in het geheel geen centrale bergplaats, evenals de burgerschool aan de Falckstraat, zoodat de nieuwe leermiddelen over al de lokalen moeten worden verdeeld en het Hoofd geen over zicht kan houden. De Commissie rekent onder de leermiddelen ook School tuinen en dan moet zij verklaren, dat voor dit leermiddel nog te weinig gedaan is Men schijnt te denken, dat voor schooltuinen zon een luxe is. Hier en daar wordt dan een hoekje genomen van een speelplaats, die beplant is met schaduwgevende boomen. Natuurlijk komt er van de aanplantingen niets terecht. Ook is gebrek aan bemesting of slechte grond de reden van mis lukking. Na eenige jaren tobbens wordt zoo’n schooltuin dan maar opgeruimd. De Commissie is te zeer overtuigd van de waarde van eenige kennis van de behandeling van bloemen en planten dan dat zij zou nalaten aan te dringen op voorziening op die plaatsen, waar door gebrek aan geld een schooltuin te niet is gegaan. Verkeerde aanleg van speelplaats of schooltuin is natuurlijk te verhelpen. Gelukkig hebben enkele scholen goed gelegen en goed aangelegde schooltuinen. Schoolwandelingen en schoolreisjes. Ook van deze middelen om de kennis uit te breiden wordt nogal gebruik gemaakt. Eerst worden ze voorbereid door bespreking van al wat men te zien zal krijgen en na afloop wordt de kennis door een beschrijving van den tocht vastgelegd. Zoo werden reisjes ondernomen naar Amsterdam, de Zaan. Rotterdam. Leerlingen van de school in de Vijzelstraat bezochten zelfs Arnhem. Het benoodigde geld wordt door de leerlingen zelf opgespaard. Andere scholen maakten noch schoolreisjes, noch zelfs schoolwandelingen. De resultaten van het onderwijs hangen in hooge mate af van de samenwerking, die er bestaat tusschen het hoofden de verschillende onderwijzers. Het is de commissie aange naam te kunnen verklaren, dat de verstandhouding over ’t geheel zeer goed is en dat de samenwerking niets te wen- schen overlaat. Op ongeveer de helft der scholen werden op schoolverga deringen gemeenschappelijk verschillende schoolzaken be sproken en overlegd. Waar deze geest het personeel bezielt, moeten de resultaten bevredigend zijn. De orde is op alle scholen goed, op sommige voortreffe lijk. In de klasse heerscht de gewenschte rust, de lichaams houding der kinderen is correct en de belangstelling steeds gespannen. Waar enkele malen ernstige inbreuken op de 26 VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1906 | | pagina 482