I
20
I
it
28
goede uitkomsten dan zpn deze te danken aan de getrouwe
plichtsvervulling van het personeel aan de scholen verbon
den. Waar de ouders hunnen steun verleenen zijn de resul
taten het best, waar dit niet het geval is, zijn zij minder
en waar de onverschilligheid der ouders oorzaak is van veel
schoolverzuim en zelfs van weerbarstigheid van leerlingen,
die door straffen moest worden bedwongen, daar zijn de
resultaten natuurlijk gering.
Sommige scholen, vooral de nieuwe, zijn nog schaars
voorzien van kinderlektuur. O. a. wordt geklaagd door de
sub commissie voor de O. L. school aan de Messstraat. Waar
een voldoend aantal boeken zijn, wordt zeer druk gebruik
gemaakt van de aangeboden gelegenheid. De zorg voor de
uitgeleende boeken laat vaak te wenschen over, zoodat het
in goeden staat houden der boeken en aanvulling met
nieuwe, grootere geldelijke offers eischen dan bestreden
kunnen worden uit de f 30, die jaarlijks beschikbaar zijn.
Ook de boeken, die met het oog op de voorbereiding der
door het onderwijzend personeel te geven lessen worden
aangeschaft, zijn te beperkt in getal.
De sub-Commissies vermelden met genoegen, dat het uit
reiken der fraaie getuigschriften met een klein practisch
geschenk als aandenken aan den volbrachten leertijd algemeen
een gunstigen invloed op den ijver en het goed gedrag der
leerlingen uitoefent. Alleen komt het den sub-Commissies
voor, dat het bedrag, aan de geschenken besteed, beter zoude
berekend worden naar het aantal vertrekkende leerlingen
dan naar de grootte der scholen.
III. Bijzondere scholen.
Waar in vroegere jaren de Commissie hare opmerkingen
meer bepaalde tot het openbaar onderwijs, meent zij thans,
nu de Staat bijna geheel of voor een groot deel de kosten
op zich neemt van vele bijzondere scholen, ook verplicht te
zijn tot een nauwkeuriger onderzoek naar den toestand der
bijzondere scholen dan voorheen placht te geschieden.
Vandaar dat de Commissie wenscht te kennen te geven,
dat o. a. de school van de Duitsch Evangelische gemeente
dringend verbetering behoeft. De inrichting is zeer ouder-
wetsch, het onderhoud onvoldoende en hetzelfde kan gezegd
worden van de verlichting en het meubilair.
Het opnemen van 2 klassen, vooral als die sterk bevolkt
zijn, in een lokaal, komt de Commissie zeer verkeerd voor.
Sommige vereenigingen hebben hun scholen in 3 soorten
verdeeld. Burgerscholen met hoog schoolgeld, dito met minder
schoolgeld en armenscholen met weinig of geen schoolgeld.
De eerste soort telt zeer weinig leerlingen. Hier zijn de
VERSLAG I.AGER ONDERWIJS.