20 ‘I 29 I j) De ijver en de plichtsbetrachting van het onderwijzend personeel waren goed. Nu en dan, maar toch zeer zeldzaam, was ziekte de oorzaak van verzuim. De onderwijzers ver vulden hunne taak met opgewektheid en overlegden voort durend met het hoofd en met elkaar, op welke wijze het onderwijs het meest practisch en dus het meest vruchtbaar ware in te richten. Immers het bleek duidelijk, dat het doel, waarmede de school bezocht werd, meest altijd gericht was op onderricht in de vakken, die niet op de lagere school, door de leerlingen vroeger bezocht, onderwezen werden, zoo op Fransch, boekhouden, machineschrijven, minder op snel- schrijven en bovendien voor de meisjes nog handwerken, maatknippen en huishoudonderricht. Lezen, rekenen, taal werden meer als bijvakken beschouwd. Liet de vlijt der leerlingen in deze vakken al niets te wenschen over, het bleek toch duidelijk, dat zij met meer genoegen deelnamen aan de meer practische vakken. Soms is het indeelen in klassen bezwaarlijk, omdat elk jaar weer andere leerlingen verschijnen en de oudere weg blijven. De nieuw aangekomenen zijn bovendien van zeer verschillende ontwikkeling. Daar is het onderwijs dan ook bijna hoofdelijk, totdat de grootste verschillen door bij werken zijn verdwenen. In de hoogere klassen, die gevormd worden uit de trouw gebleven deelnemers en meestal weinig leer resultaten goed. De tweede soort telt wat meer leerlingen, een 20-tal per klasse. De derde soort 50 en meer per klasse. De onderwijzers der laatste scholen hebben een zeer ondankbare taak. Zeker zou door vermindering van het aantal leerlingen de taak dankbaarder, de belangstelling grooter en het resultaat beduidender worden. De sub-Commissie der 9e afdeeling klaagt aangaande de armen-afdeeling der Maria-school Pr.-Hendrikstraat over de lange banken zonder leuning. Ook is daar de ventilatie ge heel onvoldoende. De Commissie kan daarentegen ook met voldoening wijzen op scholen, die door de Besturen uitstekend worden onder houden en die dan ook op resultaten kunnen bogen even redig aan de moeite, door Besturen en onderwijzers besteed en aan de sommen, daaraan ten koste gelegd. IV. Herhalingsscholen De tabel hierbij behoorend geeft een overzicht van het aantal en de soort der scholen, het aantal onderwijzers en onderwijzeressen, die behalve het hoofd daaraan verbonden waren, het aantal leerlingen, die aan winter- en zomercursus deelnamen, hunne leeftijden en de onderwezen vakken. VERSLAG LAGER ONDERWIJS. 5

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1906 | | pagina 485