20
7
’s-Gravenhage, 15 December 1906.
Aan
den Heer Wethouder van Onderwijs.
De Directeur,
Chk. W. Valken.
gegeven en over het geheel trouw bijgewoond. De meisjes
werken met lust en opgewektheid en dit na een zeer ver
moeiende dagtaak; er heerscht onder haar een goede geest,
zoodat in het algemeen met lof mag worden gesproken over
gedrag, vlijt en belangstelling der leerlingen. Met ingenomen
heid vermeldt ondergeteekende daarom te dezer plaatse, dat
in de positie der kweekelingen in 1906 eenige verbetering
is gebracht: het aantal bezoldigde kweekelingen aan elke
school is gebracht van 2 op 4, en het bedrag der toelagen
geregeld naar de afdeeling, waarin zy op den cursus zijn
geplaatst. Wenschelyk blijft nu nog, dat aan allen, die
kweekeling zijn op eene gemeentelijke bewaarschool en de
lessen aan den cursus bijwonen, die toelage kan worden
verleend.
Het aantal lesuren bleef onveranderd.
Omtrent den uitslag der examens moet het volgende worden
vermeld: voor de Hoofdacte deden 7 leerlingen der 4e kl. A
examen, 3 harer slaagden; 9 leerlingen der 3e klasse deden
examen voor de Hulpacte, waarvan 6 met gunstigen afloop.
De resultaten zijn in 1906 minder gunstig geweest dan
gewoonlijk. In den regel toch is het percent der geslaagden,
vooral voor de Hoofdacte, veel hooger. Deze minder gunstige
uitslag, grootendeels een gevolg van toevallige omstandigheden,
moet ook gedeeltelijk worden toegeschreven aan hetfeit.dat
de leerlingen, die dit jaar zich aan de examens hebben onder
worpen tijdens haar verblijf op den cursus, bleken minder
aanleg te hebben voor theoretische studie dan gewoonlyk
het geval is.
De verplaatsing der lessen naar het gebouw der H.B.S.
aan de Laan is eene zeer groote verbetering geweest; de
omgeving is rustig en er is geschikte lokaliteit voor alle
lessen.
Indien de plannen tot wijziging van de acte-examens tot
uitvoering mochten komen, zal ook de cursus moeten worden
gereorganiseerd; het komt ondergeteekende daarom beter
voor, de voorstellen, die hij in het belang acht van den cursus,
voorloopig uit te stellen.