39
De Commissie weet maar al te goed, welk een massa
werk er in dit opzicht nog te doen is. Uit de door haar
aangelegde registers van het systematisch woningonderzoek
blijkt op iedere bladzijde, dat, wat de Commissie op de
hiervoren omschreven wijze heeft kunnen doen aan ver
betering van woningen, een druppel is in den emmer.
Alleen die uit het woningonderzoek gebleken misstanden,
die zeer dringend verbetering behoefden, konden in behan
deling genomen worden. De rest moest blijven liggen. En
dat alles nog wel bij de meest mogelijke krachtsinspanning
van den technischen beambte, die, zoodra de klachten van
de zijde van het publiek daartoe maar eenigszins gelegenheid
gaven, belast werd met de behandeling der uit het eigen
onderzoek der Commissie gebleken misstanden op woning-
gebied. Mag men nu hieruit concludeeren, dat het dus voor
de hand ligt, dat de Gezondheidscommissie dan blijkbaar
te lang gewacht heeft met het aanvragen van een tweeden
technischen beambte? Naar onze meening geenszins. Met
een of twee technische beambten blijft de wijze van werken
tijdroovend en omslachtig. De klachten van het publiek komen
van alle zijden van de stad en het controleeren dier klachten,
zoowel als het toezicht op de wijze van uitvoering der werk
zaamheden nemen door de dagelijks af te leggen afstanden
onevenredig veel tijd in beslag. Bovendien wordt het hier-
bedoelde toezicht daardoor in niet geringe mate bemoeilijkt,
en men zal wel willen toegeven dat men zonder een be
hoorlijk toezicht aan dit soort van werk eigenlijk niet be
hoeft te beginnen.
Flink aangepakt kan dit zoo nuttige werk dus alleen wor
den door een deskundig ambtenaar, die een geheel corps
technische beambten onder zich heeft; die ook de werkzaam
heden dier beambten kan beoordeelen en controleeren; die
in een woord door en tengevolge van zijne deskundigheid
op dit gebied ook de verantwoordelijkheid voor den gang
van zaken kan dragen.
Nu is het duidelijk, dat een lichaam als de gezondheids
commissie over het in het leven roepen van een dergelijk
bureau van ambtenaren niet kan en niet mag denken. Boven
dien zou het gemeentebestuur van Den Haag zich hiertegen
terecht kunnen verzetten. Immers, men heeft hier juist de
organisatie, die men behoeft, in den vorm van het pas ge
reorganiseerde Bouw- en Woningtoezicht.
Hier staat een deskundige aan het hoofd van een aantal
beambten, die ieder hun eigen wijk hebben.
Hier is aanwezig de man, die de verantwoordelijkheid
voor den gang van zaken kan dragen, en hier zijn tevens
de menschen, die onder leiding van dien deskundige ieder
5
VERSLAG DER GEZONDHEIDSCOMMISSIE.