39 De Commissie weet maar al te goed, welk een massa werk er in dit opzicht nog te doen is. Uit de door haar aangelegde registers van het systematisch woningonderzoek blijkt op iedere bladzijde, dat, wat de Commissie op de hiervoren omschreven wijze heeft kunnen doen aan ver betering van woningen, een druppel is in den emmer. Alleen die uit het woningonderzoek gebleken misstanden, die zeer dringend verbetering behoefden, konden in behan deling genomen worden. De rest moest blijven liggen. En dat alles nog wel bij de meest mogelijke krachtsinspanning van den technischen beambte, die, zoodra de klachten van de zijde van het publiek daartoe maar eenigszins gelegenheid gaven, belast werd met de behandeling der uit het eigen onderzoek der Commissie gebleken misstanden op woning- gebied. Mag men nu hieruit concludeeren, dat het dus voor de hand ligt, dat de Gezondheidscommissie dan blijkbaar te lang gewacht heeft met het aanvragen van een tweeden technischen beambte? Naar onze meening geenszins. Met een of twee technische beambten blijft de wijze van werken tijdroovend en omslachtig. De klachten van het publiek komen van alle zijden van de stad en het controleeren dier klachten, zoowel als het toezicht op de wijze van uitvoering der werk zaamheden nemen door de dagelijks af te leggen afstanden onevenredig veel tijd in beslag. Bovendien wordt het hier- bedoelde toezicht daardoor in niet geringe mate bemoeilijkt, en men zal wel willen toegeven dat men zonder een be hoorlijk toezicht aan dit soort van werk eigenlijk niet be hoeft te beginnen. Flink aangepakt kan dit zoo nuttige werk dus alleen wor den door een deskundig ambtenaar, die een geheel corps technische beambten onder zich heeft; die ook de werkzaam heden dier beambten kan beoordeelen en controleeren; die in een woord door en tengevolge van zijne deskundigheid op dit gebied ook de verantwoordelijkheid voor den gang van zaken kan dragen. Nu is het duidelijk, dat een lichaam als de gezondheids commissie over het in het leven roepen van een dergelijk bureau van ambtenaren niet kan en niet mag denken. Boven dien zou het gemeentebestuur van Den Haag zich hiertegen terecht kunnen verzetten. Immers, men heeft hier juist de organisatie, die men behoeft, in den vorm van het pas ge reorganiseerde Bouw- en Woningtoezicht. Hier staat een deskundige aan het hoofd van een aantal beambten, die ieder hun eigen wijk hebben. Hier is aanwezig de man, die de verantwoordelijkheid voor den gang van zaken kan dragen, en hier zijn tevens de menschen, die onder leiding van dien deskundige ieder 5 VERSLAG DER GEZONDHEIDSCOMMISSIE.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1906 | | pagina 881