I
42
2
Deze schooltijden werden steeds door het hoofd waargeno
men, geen enkelen schooltijd door tijdelijke onderwijzers.
De onderscheiden leden van het personeel vervulden dit
jaar weer met ijver en toewijding hun taak. Het vele werk,
dat op school niettegenstaande de reeds moeielijke taak
in de school, buiten schooltijd moet verricht worden, zooals
het bijhouden der dagcahiers, waarin de aanteekeningen
omtrent de leerlingen en de leerstof gemaakt worden, de
meer dan gewone voorbereiding der lessen, het huisbezoek,
de studieavonden tot bespreking van de literatuur op dit
gebied, eischt dan ook meer dan gewone toewijding van alle
leerkrachten.
Ook art. 15 en 16 der verordening No. 3 van 1897 werden
nageleefd.
Het opschuivingsstelsel werd consequent doorgevoerd. De
nieuw benoemde onderwijzers werden in de nieuw-opgenomen
klassen geplaatst, terwijl de overige onderwijzers met hunne
klassen meegingen. Aan school E, waar het een vereischte
is, dat de onderwijzers der klassen hun leerlingen zoo goed
mogelijk kennen, is dit opschuivingsstelsel dan ook nood
zakelijk.
Schoolvergaderingen werden zooveel mogelijk geregeld
gehouden. Alleen wanneer een der leerkrachten verhinderd
was een vergadering by te wonen, werd die uitgesteld. Het
gevolg van deze wijze van doen is, dat er wel minder ver
gaderingen werden gehouden, doch alle vergaderingen steeds
door alle leden van het personeel werden bijgew’oond. Het
aantal schoolvergaderingen bedroeg 16.
2. Leerlingen.
a. Het aantal leerlingen op 1 Januari 1907 bedroeg 109,
69 jongens en 40 meisjes. Er is plaats voor 112 leerlingen.
b. Het willekeurig schoolverzuim werd zooveel mogelijk
tegengegaan door huisbezoek, zoodra vermoeden van wille
keurig schoolverzuim aanwezig was. Dat met ingang van
1 December 1906 de leerlingen van school E ook onder de
leerplichtwet vallen, zal vermoedelijk van goeden invloed
op het willekeurig verzuim zyn.
Verzuim wegens ziekte komt nog al eens voor, daar ver
scheidene onzer leerlingen tot de lichamelijk zeer zwakken
behooren
c. Klasse I en II hebben beide een parallelklasse. Een der
klassen is voor de bewegelijke kinderen met vluchtige aan
dacht, de andere voor de leerlingen met moeielijk te wekken
opmerkzaamheid. Aan deze scheiding zijn eenige nadeelen
verbonden, zoodat na eenigen tijd zal uitgemaakt worden of
VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.