I 42 2 Deze schooltijden werden steeds door het hoofd waargeno men, geen enkelen schooltijd door tijdelijke onderwijzers. De onderscheiden leden van het personeel vervulden dit jaar weer met ijver en toewijding hun taak. Het vele werk, dat op school niettegenstaande de reeds moeielijke taak in de school, buiten schooltijd moet verricht worden, zooals het bijhouden der dagcahiers, waarin de aanteekeningen omtrent de leerlingen en de leerstof gemaakt worden, de meer dan gewone voorbereiding der lessen, het huisbezoek, de studieavonden tot bespreking van de literatuur op dit gebied, eischt dan ook meer dan gewone toewijding van alle leerkrachten. Ook art. 15 en 16 der verordening No. 3 van 1897 werden nageleefd. Het opschuivingsstelsel werd consequent doorgevoerd. De nieuw benoemde onderwijzers werden in de nieuw-opgenomen klassen geplaatst, terwijl de overige onderwijzers met hunne klassen meegingen. Aan school E, waar het een vereischte is, dat de onderwijzers der klassen hun leerlingen zoo goed mogelijk kennen, is dit opschuivingsstelsel dan ook nood zakelijk. Schoolvergaderingen werden zooveel mogelijk geregeld gehouden. Alleen wanneer een der leerkrachten verhinderd was een vergadering by te wonen, werd die uitgesteld. Het gevolg van deze wijze van doen is, dat er wel minder ver gaderingen werden gehouden, doch alle vergaderingen steeds door alle leden van het personeel werden bijgew’oond. Het aantal schoolvergaderingen bedroeg 16. 2. Leerlingen. a. Het aantal leerlingen op 1 Januari 1907 bedroeg 109, 69 jongens en 40 meisjes. Er is plaats voor 112 leerlingen. b. Het willekeurig schoolverzuim werd zooveel mogelijk tegengegaan door huisbezoek, zoodra vermoeden van wille keurig schoolverzuim aanwezig was. Dat met ingang van 1 December 1906 de leerlingen van school E ook onder de leerplichtwet vallen, zal vermoedelijk van goeden invloed op het willekeurig verzuim zyn. Verzuim wegens ziekte komt nog al eens voor, daar ver scheidene onzer leerlingen tot de lichamelijk zeer zwakken behooren c. Klasse I en II hebben beide een parallelklasse. Een der klassen is voor de bewegelijke kinderen met vluchtige aan dacht, de andere voor de leerlingen met moeielijk te wekken opmerkzaamheid. Aan deze scheiding zijn eenige nadeelen verbonden, zoodat na eenigen tijd zal uitgemaakt worden of VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1906 | | pagina 944