42
3
doorvoering van deze scheiding voor nieuw op te nemen
klassen gewenscht is.
d. De vlijt en vorderingen der leerlingen waren over het
geheel bevredigend. Twee leerlingen werden in het begin van
dit jaar bij besluit van B. en W. van de school verwijderd, om
dat ze in zóó hoogen graad imbeciel waren, dat ze ook van het
onderwijs aan school E niet profiteerden, terwijl ze de ge
regelde voortschiijding van de andere leerlingen in te hooge
mate bemoeilijkten.
e. Eens per drie maanden werd aan de ouders der leer
lingen schriftelijk medegedeeld, hoe hun kind het in ver
schillende opzichten maakte. Een enkele maal kwamen ouders
op school en werden hun alle mogelijke inlichtingen omtrent
de vorderingen hunner kinderen verstrekt. Zoover ik kan
nagaan zijn de ouders blij over de opname op school E.
f. De spraakgebrekkige leerlingen worden behandeld door
het Hoofd der school. De achterlijke spraakgebrekkigen toch
hebben een andere behandeling noodig dan de gewone, terwijl
het noodzakelijk is, dat de onderwijzer van het spraakge
brekkige kind, steeds op de hoogte blijft van de behandeling
en deze behandeling ondersteunt.
g. Uit den aard der zaak behoorden verscheidene onzer
leerlingen tot de lichamelijk zwakken. Verschillende malen
werd het advies van Dr. Wijsman ingewonnen, die bijna
dagelijks de school bezoekt. Hij gaf de ouders aanwijzingen
tot de behandeling door den huisdokter en als die er niet
was werden door hem medicijnen uit de Gemeente-Apotheek
voorgeschreven.
Er werd ook een begin gemaakt met het gebruik der dit
jaar aangeschafte instrumenten tot regelmatig medisch onder
zoek der leerlingen van school E. Het is te betreuren dat
Dr. Wijsman niettegenstaande zijn veelvuldig bezoek, niet
meer tijd beschikbaar kan stellen voor deze onderzoekingen.
h. Op de banken van 2 klassen na, zijn alle banken aan
school ,E verstelbaar en ingericht voor één persoon, zoodat
iedere bank gezet kan worden naar de grootte van eiken
leerling.
i. De leerlingen weiden geregeld zóó verplaatst, dat iedere
groep beurtelings dichtbij en verder van het vensterlicht
geplaatst was, voorzoover dit met zintuig-abnormaliteiten
als kortzichtigheid en hardhoorendheid, mogelijk was.
Dit jaar werd door 24% der leerlingen gebruik gemaakt
van de verstrekking van warm voedsel, waar vooral bij
achterlijke kinderen de lichamelijke toestanden sterk hun
invloed deden gelden op de geestelijke werkzaamheid, komt
bet stellig ten goede aan ons onderwijs, dat de leerlingen,
die dit noodig hebben, een warmen maaltijd kunnen gebruiken,
VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.