42 3 doorvoering van deze scheiding voor nieuw op te nemen klassen gewenscht is. d. De vlijt en vorderingen der leerlingen waren over het geheel bevredigend. Twee leerlingen werden in het begin van dit jaar bij besluit van B. en W. van de school verwijderd, om dat ze in zóó hoogen graad imbeciel waren, dat ze ook van het onderwijs aan school E niet profiteerden, terwijl ze de ge regelde voortschiijding van de andere leerlingen in te hooge mate bemoeilijkten. e. Eens per drie maanden werd aan de ouders der leer lingen schriftelijk medegedeeld, hoe hun kind het in ver schillende opzichten maakte. Een enkele maal kwamen ouders op school en werden hun alle mogelijke inlichtingen omtrent de vorderingen hunner kinderen verstrekt. Zoover ik kan nagaan zijn de ouders blij over de opname op school E. f. De spraakgebrekkige leerlingen worden behandeld door het Hoofd der school. De achterlijke spraakgebrekkigen toch hebben een andere behandeling noodig dan de gewone, terwijl het noodzakelijk is, dat de onderwijzer van het spraakge brekkige kind, steeds op de hoogte blijft van de behandeling en deze behandeling ondersteunt. g. Uit den aard der zaak behoorden verscheidene onzer leerlingen tot de lichamelijk zwakken. Verschillende malen werd het advies van Dr. Wijsman ingewonnen, die bijna dagelijks de school bezoekt. Hij gaf de ouders aanwijzingen tot de behandeling door den huisdokter en als die er niet was werden door hem medicijnen uit de Gemeente-Apotheek voorgeschreven. Er werd ook een begin gemaakt met het gebruik der dit jaar aangeschafte instrumenten tot regelmatig medisch onder zoek der leerlingen van school E. Het is te betreuren dat Dr. Wijsman niettegenstaande zijn veelvuldig bezoek, niet meer tijd beschikbaar kan stellen voor deze onderzoekingen. h. Op de banken van 2 klassen na, zijn alle banken aan school ,E verstelbaar en ingericht voor één persoon, zoodat iedere bank gezet kan worden naar de grootte van eiken leerling. i. De leerlingen weiden geregeld zóó verplaatst, dat iedere groep beurtelings dichtbij en verder van het vensterlicht geplaatst was, voorzoover dit met zintuig-abnormaliteiten als kortzichtigheid en hardhoorendheid, mogelijk was. Dit jaar werd door 24% der leerlingen gebruik gemaakt van de verstrekking van warm voedsel, waar vooral bij achterlijke kinderen de lichamelijke toestanden sterk hun invloed deden gelden op de geestelijke werkzaamheid, komt bet stellig ten goede aan ons onderwijs, dat de leerlingen, die dit noodig hebben, een warmen maaltijd kunnen gebruiken, VERSLAG ONDERWIJS AAN ACHTERLIJKE KINDEREN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1906 | | pagina 945